Insurtech: rengeteg a pénz, de kevés az új belépõ
2018.10.05
Az insurtech iparági befektetések valószínûleg továbbra is erõteljesek lesznek, azonban az újonnan induló vállalkozások helyett inkább az érettebb cégek felé fordulnak a befektetõk – állítja legújabb jelentésében a Deloitte.

A Venture Scanner tech elemzõ cég adatain alapuló Deloitte jelentés szerint taktikai váltás történik épp az insurtech piacon, ahol az idei év elsõ fele stagnálást mutatott. A csökkenõ tendencia már 2017-ben elkezdõdött, amikor mindössze 88 új insurtech cég indult el, ami nagyjából fele a 2015-ös és a 2016-os éveknek. A stagnáló eredmények visszatükrözik a többi fintech szektor korábbi években bekövetkezett csúcs körüli stagnálását. 

Forrás: Deloitte

Új biztosítási startupok ugyan nem igazán indulnak, azonban a meglévõ insurtech cégek egyre nõnek és még több befektetést szereznek. Az idei elsõ félévben mintegy 869 millió dollárt fektettek insurtech cégekbe, ami a 2017-es évek 1,82 milliárdos ütemét követi. A meglévõ cégek közül egyre több kezd nyertes színben feltûnni, amit az is igazol, hogy a késõi szakaszba tartozó vállalkozásokba 64%-kal több pénzt fektettek, mint egész 2017-ben. 

A kockázati tõkebefektetések dominanciája is egyre nagyobb: a tavalyi 74%-ról, 2018 elsõ felében 91%-ra emelkedett az aránya az insurtechek finanszírozásán belül. 

A lakossági nem-életbiztosításokhoz kapcsolódó insurtech befektetések aránya az összes befektetésen belül egy év alatt 43%-ról, 55%-ra emelkedett, miközben a vállalati oldalon 11%-ról, 6%-ra csökkent. Szintén kisebb arányban vonzottak új befektetéseket a mûködési kategóriába tartozó insurtech startupok, például a kárügyintézéshez kapcsolódó mobilalkalmazások, vagy az adatgyûjtést, back-office adminisztrációt segítõ megoldások. Ebbe a kategóriába 2014-ben ömlött a legtöbb pénz, hozzávetõleg az összes befektetés fele, miközben 2017-ben és 2018 elsõ felében mindössze 20%-a. 

A jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy az InsurTech beruházások fokozatosan áttérnek a globális piacokra, USA tehát elveszíteni látszik dominanciáját. Míg 2009-ben még az összes befektetés az Egyesült Államokban történt, addig tavaly már csak 49%, 2018 elsõ felében pedig 55% irányult az USA piacaira. 2016-ban és 2017-ben Európában fektették be a legtöbb tõkét insurtech cégekbe az USA-n kívül, de Ázsia is komoly piacnak számít. Idén például az indiai Policybazaar online biztosítási piactér kapott jelentõs tõkebefektetést, immár sokadik körben.

Forrás: Deloitte