Ahogy a fogyasztók kezdik elfogadni az új mobilitási megoldásokat, például az autonóm, hálózatba kapcsolt, elektromos és megosztott (Autonomous, Connected, Electric and Shared; ACES) járműveket, a biztosítótársaságoknak át kell alakítaniuk üzleti modelljeiket, és a hagyományos gépjármű-biztosítási termékekről át kell térniük a mobilitásvédelmi ajánlatokra – állítja a Capgemini és a Qorus közös jelentésükben, amely a hagyományos gépjármű-biztosítási ágazat jövőjét és a mobilitási biztosítások közelgő korszakát tárgyalja.
A Capgemini Kutatóintézet által készített jelentés szerint napjainkban a fogyasztók és a szabályozók fokozott figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra. A biztosítottak világszerte érdeklődést mutatnak az összekapcsolt és alternatív meghajtású járművek (66%), valamint az autonóm járművek (49%) iránt, és támogatják azokat. Bár a fogyasztók rövid távon még nem hajlandóak lecserélni személygépkocsijukat, egyre nagyobb a vágy az új mobilitási lehetőségek bővítése iránt. A kutatás szerint a mikromobilitás, a megosztott járművek és a multimodális közlekedési megoldások elfogadása a városi fogyasztók körében a jelenlegi 29%-ról 2025-re 58%-ra fog emelkedni. Ez a megváltozott vásárlói magatartás várhatóan 2030-ra az ACES-járművek díjbevételének nyolcszorosára, 7 milliárd dollárról 57 milliárd dollárra történő növekedését eredményezi. Az olyan közlekedési módok, mint a mikromobilitás, azaz a kerékpárral vagy motorkerékpárral történő közlekedés, a többféle közlekedési mód használata és a megosztott járművek használata a Capgemini szakértői szerint 2025-re 29%-ról 58%-ra fog nőni.
E mobilitási forradalom fényében a biztosítóknak jelentős kihívásokkal kell szembenézniük, hogy képesek legyenek fedezni ezeket az igényeket: a biztosítók 63%-a aggódik technológiai képességeinek megfelelősége miatt, 45%-uk pedig a változó ügyfélelvárások miatt.
"A mobilitási ágazat jelentős átalakulás előtt áll. A mobilitás új korszakára való sikeres átálláshoz a biztosítóknak ki kell használniuk kockázatkezelési szakértelmüket, és az ökoszisztémában olyan szereplőkkel kell együttműködniük, mint az insurtech és a bigtech cégek, hogy az ügyfél teljes utazása során védelmet nyújtsanak. Azok a szervezetek, amelyek a mobilitási megoldásokat összekapcsolt biztosítási platformokon keresztül skálázzák, tartósan növekedési pozícióba kerülhetnek" - mondta Kiran Boosam, a Capgemini globális biztosítási iparági vezetője a jelentésben.
A jelentés megjegyzi, hogy a biztosítók valószínűleg új üzleti modelleket fognak alkalmazni, hogy alkalmazkodjanak a változó biztosítási igényekhez mind a lakossági, mind a vállalati vonalakon. A jelentés kiemeli a használat alapú biztosítás (UBI), a beágyazott és moduláris előfizetéses szolgáltatási biztosítások kínálatát - ezek a technológiai megoldások dinamikusabb kockázatértékelést tesznek lehetővé, amely egyértelmű követelményként jelentkezik majd a mobilitási iparág gyors fejlődésével.
A jelentés szerint a biztosítók kevesebb mint egyharmada, 29%-a számolt be arról, hogy jelenleg rendelkezik a fogyasztói elvárásoknak való megfeleléshez szükséges fejlesztési képességekkel. A társaságok mindössze 26%-a állítja, hogy rendelkezik a megfelelő szakértelemmel az ügyfélközpontú mobilitási termékek nyújtásához.
A jelentés megemlíti azt is, hogy a biztosítók 67%-a számára kiemelten fontos a mobilitásbiztosításra összpontosító technológiai üzleti modell, bár csak minden harmadik biztosító válaszolt úgy, hogy rendelkezik ilyennel. A Capgemini azt javasolja, hogy a fogyasztói elvárásoknak való megfelelés és az üzleti modellek ennek megfelelő átalakítása érdekében a biztosítók a kockázati ismereteket a mobilitási iparágban szerzett szakértelemmel kombinálva biztosíthatják a termékértékesítésről az ügyfélközpontúbb mobilitási biztosítási megoldások nyújtására való zökkenőmentes átállást.