MNB bírság a CLB-nek
2017.07.18
Bírsággal sújtott egy biztosításközvetítõ céget az MNB mivel nem jelent meg személyesen a Pénzügyi Békéltetõ Testület elõtti eljárásában, s az ügyre vonatkozó válasziratát is csak késedelmesen küldte meg. Az MNB a tavalyi jogszabályi szigorítás óta elsõ alkalommal szabott ki bírságot a pénzügyi fogyasztói jogviták rendezéséhez kapcsolódó együttmûködési kötelezettség megsértése miatt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból fogyasztóvédelmi célvizsgálatot végzett a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft.-nél annak megállapítására, hogy miként tesz eleget a Pénzügyi Békéltetõ Testület (PBT) elõtt folyó – fogyasztói jogviták rendezését célzó – eljárások során a jogszabály szerinti együttmûködési kötelezettségének.

A jegybanki vizsgálat megállapította, hogy a biztosítási alkusz a PBT elõtt vele szemben indult eljárásban – az együttmûködés jogszabályi elõírásait megsértve – nem nyilatkozott határidõn belül a vitás ügy körülményeirõl, továbbá a felek személyes meghallgatására sem biztosított egyezségkötésre feljogosított képviselõt.

Az MNB törvény szerint a PBT elõtti eljárásokban a felek a meghallgatások alkalmával személyesen megjelenhetnek és álláspontjukat szóban és írásban is kifejthetik, a kérelmekkel érintett pénzügyi szervezetek pedig együttmûködésre kötelezettek. Ez alapján – az eljárási értesítõ átvételétõl számított 15 napon belül – írásban kell kifejteniük az ügyre vonatkozó álláspontjukat, valamint gondoskodniuk kell a meghallgatáson egyezség létrehozására feljogosított személy részvételérõl is. Amennyiben e kötelezettségeit az intézmény megszegi – egy tavaly júliusban hatályba lépett jogszabályi szigorítás alapján – az MNB fogyasztóvédelmi eljárást folytat le és bírságot szab ki. 

A fentiekre tekintettel az MNB ma közzétett határozatában kötelezte a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft.-t, hogy a PBT eljárásban tanúsítandó együttmûködési kötelezettségének mindenkor a jogszabályi elõírásoknak megfelelõen tegyen eleget. A jegybank a feltárt szabálytalanságok miatt 200 ezer forint bírsággal sújtotta az alkuszt.

Az MNB mellett függetlenül mûködõ PBT a pénzügyi szolgáltatásokra vonatkozó jogviszony létrejöttével és teljesítésével kapcsolatos jogviták alternatív (peren kívüli) vitarendezési fóruma. A 2011 óta mûködõ Testület eljárásának elsõdleges célja a pénzügyi szervezetek és a fogyasztók közötti egyezség létrehozása, s ezáltal a pénzügyi tárgyú vitás ügyek bíróságon kívüli gyors, hatékony és költségkímélõ rendezése. A PBT mûködésének 6 éve alatt az érdemben elbírálható ügyek közül 6 ezer zárult egyezséggel. Az egyezségkötésnek ugyanakkor minden esetben elengedhetetlen és alapvetõ eleme a felek eljárás során történõ aktív közremûködése, s a jogszabály által elõírt együttmûködési elõírások mindenkori betartása.

A jegybank elsõ alkalommal alkalmazott szankciót a pénzügyi békéltetéshez kapcsolódó együttmûködési kötelezettség megsértése miatt, ugyanakkor valamennyi pénzügyi szervezettõl továbbra is szigorúan elvárja, s szükség esetén – a rendelkezésre álló eszközökkel – kikényszeríti e szabályok betartását.