Közeledik a tél: ezekre érdemes figyelniük a motorosoknak
2011.11.11
Az utakon egyre kevesebb motor közlekedik, a legtöbb garázsba költözik a tavaszi felmelegedésig. Tévhit azonban, hogy a motorkerékpároknak a téli pihenõ alatt nem kell kgfb szerzõdéssel rendelkezniük. Van lehetõség arra, hogy a pihenõ motorokat ideiglenesen kivonjuk a forgalomból, de ettõl még ne feledkezzünk meg a biztosítási szerzõdésrõl. Jó tudni, hogy a motortulajdonosok a kgfb kampányban számottevõ kedvezményeket kaphatnak. A pihenõ elé ütemezett karbantartással és a forgalomból történõ kivonással pedig további jelentõs kiadást spórolhatnak meg a tulajdonosok.

Õsz végén általában le kell mondanunk a motorozás örömeirõl, ilyenkor érdemes átnézni a jövõ évi kgfb kedvezményeket, illetve elõ kell készíteni a jármûveket a téli pihenõre.

Sokan tudják már, hogy a forgalomból történõ kivonással a biztosítási díjon is lehet spórolni. Fontos azonban, hogy ettõl függetlenül a téli idõszakra is rendelkezni kell kötelezõ felelõsség-biztosítással. Tehát a forgalomból kivonás nem jelenti a szerzõdés felmondását, megszûnését, csak a biztosító kockázatvállalásának szünetelését. „Idõszakosan mentesülnek a kötelezõ felelõsségbiztosítás díjfizetése alól, akik kivonják a forgalomból motorjukat, és errõl tájékoztatják a biztosítót. Ez egyszerû okmányirodai ügyintézéssel jár, amihez személyi igazolvány, lakcímkártya, forgalmi engedély és kétezer-háromszáz forintos illeték befizetése szükséges. Ez bõven megtérül az így megspórolt fenntartási költségen és biztosításon, ráadásul a legfeljebb hat hónapra kért szünet után automatikusan visszakerül a jármû a forgalomba. Tavaszi üzembe kerülésrõl újra értesítést kell küldeni a biztosítónak.” – mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese.

Mivel még a pihenõ motoroknak is rendelkezniük kell érvényes biztosítással, a novemberi kampányban érdemes a tulajdonosoknak alaposan áttanulmányozni a díjkalkulációkat, hogy minden lehetséges kedvezményt ki tudjanak használni. A K&H biztosító több olyan kedvezményt is kínál, amely a motorosok számára elérhetõ. Például a 2002-ben vagy korábban gyártott motorkerékpárral rendelkezõk 10% díjkedvezményt kapnak a kgfb díjából. Továbbra is 10% kedvezménnyel lehet chopper/cruiser és túramotorokra kgfb szerzõdést kötni, és ezen felül 10% extra online kedvezmény jár azoknak, akik a K&H Biztosító honlapján szerzõdnek 2012. január 1-jei vagy késõbbi kockázatviselési kezdettel.

A biztosításkötés után már csak a téli felkészítésrõl kell gondoskodnia a motortulajdonosoknak. A szokásos karbantartáson felül számba kell venni a hosszú, mozdulatlan állapottal együtt járó kockázatokat is. Az egyik legnagyobb veszélyforrás a rozsdásodás, ami a benzintankot és kipufogón keresztül a hengerfejeket érheti. Ennek elkerülésére fûtött és nem szellõzõ helyen tároljuk a motort, sõt, a benzintankot is teljesen leereszthetjük, hogy ne álljon össze benne az üzemanyag. Minden más esetben érdemes teletölteni a tankot a korrózió ellen, és stabilizáló adalékot keverni bele, hogy az üzemanyagkeverék összetevõi ne csapódjanak ki. A kipufogó lezárásához a szerelõtõl érdemes tanácsot kérni.

A motorok abroncsai ideális nyomásra felfújva deformálás nélkül kibírnak pár hónap mozdulatlanságot, feltéve, ha a szelepek nem sérültek. Ezt mindenképpen ellenõrizni kell, mert a motor súlya alatt megsérülhetnek a leeresztett gumik. A tökéletes megoldás, ha középállványon pihen télen a motor és ha az abroncsokat befújjuk gumiápoló spray-vel. A mûszaki felkészítés megóvja a motor állapotát a kényszerpihenõ alatt, így tavasszal gond nélkül használható lesz a jármû.