Papír helyett biztonságosabb hatósági e-vizsga pénzügyi közvetítõknek
2017.08.22
A pénzügyi fogyasztók biztonságát is erõsíti, hogy júliustól – az eddig papíralapú helyett – csak elektronikus hatósági vizsgát tehetnek a jövõ pénzügyi, biztosítási vagy tõkepiaci közvetítõi. Szigorodtak a közvetítõi képzésre, vizsgára való alkalmassági, s a képzõ szervekre vonatkozó feltételek. Utóbbi kapcsán az MNB 52 képzõ szerv képzési jogosultságát törölte.

Idén július 1-jétõl az eddigi papíralapú helyett kizárólag elektronikus úton, számítógép segítségével tehetik le hatósági vizsgájukat – szintén szabályozott keretek között megtörtént képzésüket követõen – a leendõ pénzügyi, biztosítási vagy tõkepiaci közvetítõk. A nemrég életbe lépett változtatást a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) egy 2015. végi rendelete írta elõ az eddigi, papír alapú vizsgáztatásnál tapasztalt hiányosságok kiküszöbölésére, a vizsgáztatás egyszerûsítése, felhasználóbaráttá tétele és az adminisztráció csökkentése érdekében.

Alapvetõ cél, hogy megfelelõen képzett, jó szakmai ismeretekkel rendelkezõ közvetítõk nyújtsanak tájékoztatást a fogyasztóknak a különbözõ pénzügyi termékekrõl, illetve értékesítsék azokat. A Magyar Nemzeti Bank (MNB), mint a vizsgáztatásokért felelõs hatóság, ezért 2017 februárjától társadalmi egyeztetést végzett a pénzügyi közvetítõi képzõ szervekkel, érdekképviseletekkel. A jegybank ez alapján alakította ki az új e-vizsgáztatási rendszer vizsgaszabályzatát, amely az MNB honlapján is elérhetõ.

Júliustól a hatósági vizsgabiztosok díját – az eddigi képzõ szervek helyett – az MNB fizeti. A jegybank honlapján 3 hónappal korábban meghirdetett, napi legfeljebb 3 alkalommal megszervezhetõ e-vizsgákhoz a képzõ szerveknek megfelelõ informatikai hátteret (így az MNB által biztosított számítógépes programokhoz kellõ számú számítógépet, megfelelõ hálózatot, operációs rendszert stb.) kell biztosítani. A vizsga eredményét a vizsgázók a vizsga végén azonnal megtudják - a kész vizsgadolgozatokat elektronikusan azonnal kiértékelik, sikeres vizsga esetén tanúsítványukat 8 nap helyett 5 napon belül kiállítja az MNB.

Az NGM-rendelet egységesítette a hatósági képzéseken való részvétel feltételeit. A jelentkezõknek érettségi vizsgával kell rendelkezniük, vagy az adott pénzügyi területre vonatkozó szakmai tapasztalatot kell igazolniuk. Egyértelmûsítették a hatósági vizsgára jelentkezõk alkalmassági elõírásait is. Eszerint a vizsgázóknak az azt megelõzõ 12 hónapon belül kellett részt venniük hatósági képzésen. A vizsgabiztosokkal szembeni minimumkövetelmény a minisztériumi rendelet szerint a felsõfokú végzettség, vagy középfokú végzettség mellett az adott pénzügyi területet érintõ több éves szakmai gyakorlat igazolása.

A szigorodó szabályozás nyomán a jegybank felülvizsgálta a már nyilvántartásban lévõ képzõ szerveket. Ez alapján az MNB 41 biztosítási, 9 pénzügyi szolgáltatói és 2 tõkepiaci közvetítõi képzõ szervet törölt (ezek tehát a továbbiakban nem végezhetnek közvetítõi képzéseket). Jelenleg így 15 biztosítási, 18 pénzügyi szolgáltatói és 5 tõkepiaci közvetítõi képzõ szerv végezhet ilyen tevékenységet Magyarországon. A három ág aktív vizsgabiztosainak száma összességében közel 550 fõ.
Az elmúlt években egyre nõtt a érdeklõdés a különbözõ pénzügyi ágazatok közvetítõi tevékenysége iránt. Míg 2013-ban még 12 839, illetve 2014-ben 13 771 fõ tett hatósági vizsgát, két éve e szám már 14 597 fõ, tavaly pedig 14 915 fõ volt.