Virtuális pénz a csepeli Burattino Iskolában
2017.09.21
A KPMG támogatásával elektronikus platformra helyezik a csepeli Burattino Általános Iskolában alkalmazott, virtuális pénzként mûködõ pontrendszert, hogy a diákok jobban megismerhessék a pénzügyi rendszer mûködését. A gyerekek pontjaikat ezentúl betéti számlán helyezhetik el, ami kamatozik, sõt hitelt is föl lehet venni rá. Ha a program beválik, a KPMG más iskolák számára is elérhetõvé teszi a rendszert.

A KPMG – idén elõször – pályázatot hirdetett általános és középiskolák számára a gyermekek pénzügyi tudatosságát segítõ képzési projektek pénzügyi és szakmai támogatására. A beérkezõ 64 pályamunka közül egy öttagú független zsûri a KPMG vezetõivel a csepeli Burattino Alapítvány iskolaprojektjét választotta ki támogatásra.

A gyerekek ebben a modellben a közösségi tevékenységért és a leghétköznapibb jótettekért is jutalompontokat kapnak, amiket aztán az iskolai boltban levásárolhatnak, illetve összedobva közös programokra költhetnek. „Kiemelt helyen szerepel a diákok pontszerzési lehetõségei közt a kulturális programokon való részvétel, a hangszertanulás, sportolás, olvasás, közösségi munka. Fontos, hogy a boltban minõségi élelmiszereket és a szülõknek szóló ajándékokat, otthon használatos tárgyakat vásárolhatnak eleve kedvezõ áron” – mondja Keszthelyi István, a Burattino Egyesület elnöke.

A Burattino Magyarország egyetlen olyan magánintézménye, amelyben általános és középiskola, szakképzés és gyermekotthon integráltan mûködik azzal a céllal, hogy komplex módon segítse a hátrányos helyzetû – többségében roma származású – gyermekeket és családokat. A Burattino iskolájába járó hátrányos helyzetû gyerekek számára a pénz gyakran egyet jelent az azonnal megvásárolható javakkal: édességgel, üdítõvel, vagyis mindennel, ami a család nehéz helyzetében általában hiányzik otthonról. A gyerekek és a családok éppen ezért, ha hozzá is jutnak, hamar kifutnak a pénzbõl. Ezen a mentalitáson akart változtatni az iskola, amikor két éve bevezette az intézményben a virtuális pénzként mûködõ pontrendszert.

A KPMG 9 millió forintos támogatásával, valamint szakmai és informatikai segítségével az eddigi papirosalapú rendszert most egy elektronikus platformra terelik át, a virtuális pénzt pedig piaci alapokra helyezik, így a virtuális iskolapénz jövõre már elektronikus platformon, betéttel, hitellel, kamattal is operálhat. Az elképzelések szerint a rendszer a piaci ármozgásokat is modellezi majd, amennyiben bizonyos termékek ára az iskolai boltban a kereslet-kínálat szabályai szerint változik.

Robert Stöllinger, a KPMG vezérigazgatója az eredményhirdetésen elmondta: „A pénzügyi kultúra fejlesztése közös gazdasági és társadalmi érdek, ezért a KPMG jövõre egy felméréssel teszteli majd a tanulók pénzügyi ismereteinek változását, és ha a projekt sikeresnek bizonyul, más iskolák számára is elérhetõvé teszi azt.

Keszthelyi István, a Burattino Egyesület elnöke úgy vélte, hogy a pénzügyi ismeretek megismertetése, elmélyítése mellett a játék igen fontos eszköz a gyermekek motiválásában. Segítségével az iskola barátságosan, a diákok számára is érdekes, izgalmas formában tudja kommunikálni a pedagógiai programban prioritásként szereplõ értékeket.