Az amerikai pickup-ok megkerülhetik a biztonsági és környezetvédelmi előírásokat
2023.10.16

Az európai közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szervezetek egy csoportja jelentős aggodalmának adott hangot amiatt, hogy egyre több amerikai piacra szánt pickup teherautó érkezik az EU-ba egy szabályozási kiskapun keresztül. Ezek a teherautók, - különösen a Dodge Ram - az "egyedi járműengedélyezési (IVA)" eljárást használják arra, hogy megkerüljék a kulcsfontosságú uniós biztonsági és környezetvédelmi előírásokat.

Több szervezet szerint az IVA használata a "terepjárók" (az N1G kategóriába tartozó) járművek esetében 2019. óta több, mint kétszeresére nőtt, a 2019-es 2900 új regisztrációról 2022-re 6800-ra emelkedett. A Dodge Ram pickupok élen járnak ezekben az importokban, az említett négy év alatt az IVA-k mintegy 60%-át tették ki ebben a kategóriában.

Komoly biztonsági aggályok merültek fel ezekkel az amerikai pickupokkal kapcsolatban, melyek alkalmatlanok az európai utakra. Magas orr-részük és a jármű körüli korlátozott kilátásuk jelentős veszélyt jelent a többi közlekedőre, különösen a gyermekekre és a gyalogosokra. Tanulmányok kimutatták, hogy a nagyméretű pickupok a hagyományos személygépkocsikhoz képest nagyobb arányban vesznek részt súlyos sérülésekkel és halálos áldozatokkal járó balesetekben.

A Vias Intézet augusztusban közzétett, belga baleseti adatokat elemző tanulmánya szerint a pickup által elütött gyalogosok vagy kerékpárosok esetében 90%-kal nagyobb a súlyos sérülések és közel 200%-kal nagyobb a halálozás kockázata, mint a személygépkocsikkal történt balesetek esetében.

A jelenlegi IVA-előírások szerint az ezen eljárás keretében jóváhagyott járműveknek nem kell olyan alapvető biztonsági jellemzőkkel rendelkezniük, mint például az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC). Emellett a Dodge Ram és más, az IVA eljárás keretében jóváhagyott járművek megkerülhetik az EU éghajlatvédelmi jogszabályait, valamint az európai levegőminőségi jogszabályok szerinti vizsgálatot, ami aggodalomra ad okot.

Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezető igazgatója így nyilatkozott:

"Az amerikai túlhajtott és túlméretezett pickupok ezrével özönlenek be egy kiskapunak köszönhetően, amely akadályozza az EU erőfeszítéseit, hogy biztonságosabbá és tisztábbá tegyük az utakat.  Az EU-nak és a tagállamoknak együtt kell működniük, hogy bezárják ezt a kiskaput, és biztosítsák, hogy ez a beáramlás ne ássa alá a közúti biztonságra és a környezetvédelemre vonatkozó célkitűzéseinket."

A levél hangsúlyozza, hogy egységes biztonsági és környezetvédelmi szabályozásra van szükség az európai piacon forgalmazott összes járműre vonatkozóan, amely bezárja az IVA kiskaput, és biztosítja, hogy minden jármű - beleértve az Amerikából származó tömegpiaci pickupokat is - megfeleljen az uniós biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak.

Az aláírók azzal érvelnek, hogy ahogyan az EU szigorú előírásokat tart fenn az importált élelmiszerekre, úgy az európai utakra sem szabadna megengedni, hogy az EU biztonsági és környezetvédelmi előírásainak nem megfelelő járművek közlekedhessenek. Felszólítják az európai hatóságokat, hogy aktualizálják az IVA követelményeket és a vonatkozó típusjóváhagyási jogszabályokat annak biztosítása érdekében, hogy az EU piacára belépő valamennyi jármű megfeleljen ezeknek az előírásoknak.