Rengeteg kereskedés az év utolsó negyedére idõzíti a legnagyobb akcióit, a karácsonyi bevásárlási szezonra, amikor hajlamosabbak vagyunk a költekezésre. A kiskereskedések ekkor bonyolítják le forgalmuk mintegy 40 százalékát, a nagyobb webshopok pedig milliárdos nagyságrendû napi árbevétellel számolnak. Ám egyes kereskedõk szerint „ez a nap nem csak az árbevétel növelésérõl szól, fontos paramétere a sikeres akciónak a látogatók száma és az elért új felhasználók aránya is” - írja a Zoom.hu.
A Black Friday híre egyáltalán nem makulátlan. És itt nem csak a kereskedelmi trükkökrõl, színes-szagos promóciókról vagy az akár 50-70 százalékos leárazások vonzerejérõl beszélünk. Az elmúlt pár évben többször hallhattunk Black Friday akciók kapcsán webshopok körüli botrányokról, amikor azok például nem tudták teljesíteni a rendeléseket, magasabb vagy nem létezõ készletet hirdettek meg a valósnál, vagy épp a kiszállítással felmerülõ technikai vagy adminisztrációs problémákra hivatkozva utasították vissza a vásárlást.
A Black Friday könnyen „beszippant”, villognak a LED-fények, leértékelési százalékok és a rengeteg impulzus közepette könnyen elcsábulunk olyan termékekre is, amikre alapvetõen nincs is szükségünk, vagy épp túlbecsüljük a pénztárcánk mélységét. Fontos, hogy lássuk azt is, hogy a vásárlási szokásainkkal szülõként mintát mutatunk gyermekünknek. A vásárlási „ünnep” így tökéletes alkalom arra, hogy tudatos pénzügyi gondolkodásra tanítsuk a gyerekeket. „A Black Friday az egyik legtökéletesebb alkalom arra, hogy az árak közti mérlegelés képességét kialakítsuk a fiatalokban. A szülõi minta elképesztõen fontos a pénzügyi tudatosság kiépítésében. Érdemes a saját költési mintánkkal is számot vetni, majd a gyerekekkel átbeszélni, miért volt a vásárlásunk elõnyös, vagy adott esetben átgondolatlan és inkább impulzus alapú” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezetõ igazgatója.
A K&H aktívan tesz a pénzügyi ismeretek széleskörû terjesztéséért, a pénzügyi kultúra fejlesztéséért, azzal a céllal, hogy megkönnyítse a felnövekvõ generáció mindennapi pénzügyekben való eligazodását és segítse az okos pénzügyi döntések meghozatalát. Az immár hét éve indított K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedõ szervezõi, a fiatalok pénzügyi tudatosságának támogatójaként, összegyûjtöttek 5+1 tippet, amivel az idei Black Friday-re készülhetünk:
1. Tájékozódj elõre az árakról!
Mielõtt vásárlási hadjáratba indulnál, érdemes kicsit utánanézi az egyes termékek, szolgáltatások nagyságrendi értékének és átgondolni mennyit szánsz azokra. Nem egy példáról adtak hírt, ahol kereskedések az akciós idõszak elõtt pár nappal „felárazott”, majd a Black Friday-ra „leárazott” akciókkal is operáltak.
2. Írj listát!
A felesleges vásárlás elkerülésének egyik leghatékonyabb módja, ha összeírod, pontosan miért indulsz a boltba, a család mely tagjának mire van szüksége. Ha tudod, mit akarsz megvenni, könnyebb lesz a nagy leárazásoknak nemet mondani.
3. Házhozszállítás extra áron?
Fontos ellenõrizni a járulékos költségeket is. A végösszeget és talán a döntésedet is befolyásolhatja, hogy van-e külön költsége a házhozszállításnak.
4. Óriási kedvezménnyel becsal, majd egy rosszabb ajánlatra térít:
Sokszor a webshopok szuper kedvezményes ajánlatokkal csábítanak be vevõket, majd a készlet kifogytára hivatkozva egy kisebb kedvezményes ajánlatot adnak. Ilyenkor már általában kialakult a vásárlási szándék, szinte magunkénak érezzük az adott terméket és nehéz róla lemondani. Ez egyfajta alku szituáció, ahol fel kell ismernünk, hogy mekkora engedményt is kaphatunk valójában.
5. Tervezzen együtt a család!
Érdemes közösen tervezni és egy büdzsé plafont kijelölni, amin túl nem költünk. Ezzel azt is demonstráljuk a gyermekünknek, hogy a „pénztárcánk nem véges” és az ATM-bõl sem vehetünk fel végtelen mennyiségû pénzt, sajnos. A Millward Brown legfrissebb kutatása szerint a magyar vásárlók fejenként átlagosan 75 ezer forintot terveznek elkölteni a Black Friday alatt.
+1
De dönthetünk úgy is, hogy inkább csatlakozunk a Ne vásárolj semmit naphoz, ami szintén november utolsó péntekjére esik és így a Black Friday tökéletes ellenpólusa. Ezt a „fogyasztói böjtöt” 1992-ben hozták létre Kanadában, hogy felhívják a figyelmet a fogyasztói társadalom problémáira, vagyis mindenre, amit a Black Friday képvisel. Hazánkban 2004-ben tartották elõször, sokkal szûkösebb népszerûséggel, mint a milliók által várt akciórohamot. Vásárolni, vagy nem vásárolni. A kérdés mindenki saját döntésére van bízva, a kereskedelmi impulzusok viszont borítékolhatóan hatni fognak ránk november 24-én.