Jelentős változás várható, mivel az elektromos járművek (EV) töltőállomásai várhatóan megelőzik a benzinkutak számát az Egyesült Államokban. Ahogy az inflációcsökkentő törvény milliárdos összegeket irányít a tiszta energiára, és ahogy az amerikai vállalkozások kihasználják a nettó nullás gazdasághoz való hozzájárulás lehetőségét, az EV töltőinfrastruktúra egyre inkább mindenütt jelen lesz. A vagyon- és balesetbiztosítási ágazatnak kritikus szerepet kell játszania e változások kibontakozásában, mivel olyan szorosan együttműködik azokkal a vállalkozásokkal, amelyek parkolási lehetőséggel rendelkező kereskedelmi ingatlanokat birtokolnak vagy bérelnek. Legyen szó irodaházról, kiskereskedésről, parkról, edzőteremről vagy egyetemről, az elektromos járművek tulajdonosainak növekvő száma olyan létesítményeket fog keresni, amelyek rendelkeznek a szükséges töltőinfrastruktúrával.
Az ilyen rendszerek telepítését tervező és a jelenleg működő kereskedelmi létesítményeknek figyelembe kell venniük az új valóság által kínált lehetőségeket. Emellett fel kell készülniük a lehetséges rezsiköltségekre és kockázatkezelési megfontolásokra is. Ha proaktívan készülnek fel ezekre az új kockázatokra, és biztosítják a legjobb gyakorlatok végrehajtását, akkor tovább csökkenthetik a kockázatokat és növelhetik a bevételi lehetőségeket.
Az 1905 és 1930 közötti 25 év a benzinkutak születésének és robbanásszerű növekedésének tanúja volt. A benzinkutak elszaporodásával új kockázatok is megjelentek - a füst, a tüzek, a földalatti tartályok szivárgása és végül az általuk kiszolgált járművekkel kapcsolatos CO2-kibocsátás, amely hozzájárult a változó éghajlathoz.
Ez utóbbi kockázat - a változó éghajlat egzisztenciális kockázata - az, ami miatt egyre inkább az elektromos járművekre és az azok feltöltéséhez szükséges eszközökre támaszkodunk. A hagyományos közlekedés a globális CO2-kibocsátás mintegy negyedét okozza, míg a teljesen elektromos járművek nem bocsátanak ki CO2-t a kipufogócsövekből. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az elektromos járművek kockázatmentesek. Az EV-töltésre való áttérés minden aspektusa, a gyártástól az üzemeltetésig és a folyamatos karbantartásig, potenciális veszélyeket hordoz magában.
A töltőállomások általában önálló üzemek, kevés, vagy nulla alkalmazottal a helyszínen. Sok töltőállomás felügyelet nélkül, éjjel-nappal nyitva van. És mivel a töltési technológia folyamatosan fejlődik, a kockázatok is változnak. Az 1. szintű töltők, amelyek az otthoni konnektorok teljesítményének felelnek meg, átadták a helyüket a 2. szintű töltőknek, amelyeknek még mindig akár 10 órára is szükségük van egy EV teljes feltöltéséhez. Most a 2. szintű töltők elavulnak, és helyüket az egyenáramú gyorstöltők veszik át. Bár kényelmes, a lakossági fali aljzatról a modern, kétirányú gyorstöltő technológiára való átállás sajátos kockázatokkal jár.
Honnan származnak ezek az új kockázatok?
1. Telepítés:
A töltőállomásokon lévő nagyfeszültségű áram mennyisége elektromos veszélyeket
rejt magában, például áramütést, égési sérüléseket okozhat. A telepítés gyakran
jár némi árokásással; a meglévő létesítményeknél az új telepítéseknél
figyelembe kell venni a földalatti közműveket.
2. Lökhárítók:
A járművezetők összeütköznek a
töltőkkel. A Chubb kártérítési adatai szerint gyakoriak az EVSE (elektromos
járműellátó berendezés) táblákkal való ütközések is.
3. Felhasználói hiba:
A járművezetők néha nem tudják, hogyan kell csatlakoztatni, működtetni vagy
parkolni autójukat a töltőkhöz képest.
4. Szoftverhibák:
Amikor egy EV-vezető csatlakozik, a
szoftver összekapcsolja az autót és a töltőt. A járművezető ilyenkor üres
képernyőkkel, sikertelen hitelkártyás fizetésekkel, megszakított töltésekkel,
valamint kiszámíthatatlanul hullámzó elektromos árammal találkozhat.
5. Vandalizmus és lopás:
A töltőkábelek rézből készültek, amelyet
hulladékként lehet értékesíteni, és sajnos egyre többször fordul elő, hogy
egyesek jogtalanul vágják el és távolítják el a kábeleket.
6. Tüzek:
2018-ban Hollandiában egy töltő
rövidzárlata olyan tüzet okozott, ami a töltés alatt álló autót és egy
szomszédos járművet is felemésztett.
7. A töltők meghibásodásai:
Emlékszik a telefonvonalon keresztül történő internetkapcsolat nyikorgására és
az e-mail elküldésére várakozás frusztrációjára? A töltőállomásokhoz érkező
EV-vezetők némelyikét talán a korai internetkapcsolatok szelleme kísérti,
amikor a töltőkhöz csatlakoznak, és várakoznak, miközben semmi sem történik.
Felmérések szerint a használaton kívüli töltők aránya akár 39% is lehet.
Az EV-kockázatokkal kapcsolatos jogi eljárások többsége azonban eddig inkább az akkumulátorokra vonatkozott.
Noah Smith újságíró jól jellemezte ezt a dinamikát, amikor azt mondta, hogy mindenki, aki vezet, előbb-utóbb EV-t fog vezetni. A vagyon- és balesetbiztosítási ágazatnak fontos szerepe van az átállás ösztönzésében.