Az elektromos járművek töltőállomásai elősegítik a tankolási forradalmat
2023.11.24

Jelentős változás várható, mivel az elektromos járművek (EV) töltőállomásai várhatóan megelőzik a benzinkutak számát az Egyesült Államokban. Ahogy az inflációcsökkentő törvény milliárdos összegeket irányít a tiszta energiára, és ahogy az amerikai vállalkozások kihasználják a nettó nullás gazdasághoz való hozzájárulás lehetőségét, az EV töltőinfrastruktúra egyre inkább mindenütt jelen lesz.  A vagyon- és balesetbiztosítási ágazatnak kritikus szerepet kell játszania e változások kibontakozásában, mivel olyan szorosan együttműködik azokkal a vállalkozásokkal, amelyek parkolási lehetőséggel rendelkező kereskedelmi ingatlanokat birtokolnak vagy bérelnek. Legyen szó irodaházról, kiskereskedésről, parkról, edzőteremről vagy egyetemről, az elektromos járművek tulajdonosainak növekvő száma olyan létesítményeket fog keresni, amelyek rendelkeznek a szükséges töltőinfrastruktúrával.

Az ilyen rendszerek telepítését tervező és a jelenleg működő kereskedelmi létesítményeknek figyelembe kell venniük az új valóság által kínált lehetőségeket. Emellett fel kell készülniük a lehetséges rezsiköltségekre és kockázatkezelési megfontolásokra is. Ha proaktívan készülnek fel ezekre az új kockázatokra, és biztosítják a legjobb gyakorlatok végrehajtását, akkor tovább csökkenthetik a kockázatokat és növelhetik a bevételi lehetőségeket.

Az 1905 és 1930 közötti 25 év a benzinkutak születésének és robbanásszerű növekedésének tanúja volt. A benzinkutak elszaporodásával új kockázatok is megjelentek - a füst, a tüzek, a földalatti tartályok szivárgása és végül az általuk kiszolgált járművekkel kapcsolatos CO2-kibocsátás, amely hozzájárult a változó éghajlathoz.

Ez utóbbi kockázat - a változó éghajlat egzisztenciális kockázata - az, ami miatt egyre inkább az elektromos járművekre és az azok feltöltéséhez szükséges eszközökre támaszkodunk. A hagyományos közlekedés a globális CO2-kibocsátás mintegy negyedét okozza, míg a teljesen elektromos járművek nem bocsátanak ki CO2-t a kipufogócsövekből. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az elektromos járművek kockázatmentesek. Az EV-töltésre való áttérés minden aspektusa, a gyártástól az üzemeltetésig és a folyamatos karbantartásig, potenciális veszélyeket hordoz magában.

A töltőállomások általában önálló üzemek, kevés, vagy nulla alkalmazottal a helyszínen. Sok töltőállomás felügyelet nélkül, éjjel-nappal nyitva van.  És mivel a töltési technológia folyamatosan fejlődik, a kockázatok is változnak. Az 1. szintű töltők, amelyek az otthoni konnektorok teljesítményének felelnek meg, átadták a helyüket a 2. szintű töltőknek, amelyeknek még mindig akár 10 órára is szükségük van egy EV teljes feltöltéséhez. Most a 2. szintű töltők elavulnak, és helyüket az egyenáramú gyorstöltők veszik át. Bár kényelmes, a lakossági fali aljzatról a modern, kétirányú gyorstöltő technológiára való átállás sajátos kockázatokkal jár.

Honnan származnak ezek az új kockázatok?

1. Telepítés:
A töltőállomásokon lévő nagyfeszültségű áram mennyisége elektromos veszélyeket rejt magában, például áramütést, égési sérüléseket okozhat. A telepítés gyakran jár némi árokásással; a meglévő létesítményeknél az új telepítéseknél figyelembe kell venni a földalatti közműveket.

2. Lökhárítók:
 A járművezetők összeütköznek a töltőkkel. A Chubb kártérítési adatai szerint gyakoriak az EVSE (elektromos járműellátó berendezés) táblákkal való ütközések is.

3. Felhasználói hiba:
A járművezetők néha nem tudják, hogyan kell csatlakoztatni, működtetni vagy parkolni autójukat a töltőkhöz képest.

4. Szoftverhibák:
 Amikor egy EV-vezető csatlakozik, a szoftver összekapcsolja az autót és a töltőt. A járművezető ilyenkor üres képernyőkkel, sikertelen hitelkártyás fizetésekkel, megszakított töltésekkel, valamint kiszámíthatatlanul hullámzó elektromos árammal találkozhat.

5. Vandalizmus és lopás:
 A töltőkábelek rézből készültek, amelyet hulladékként lehet értékesíteni, és sajnos egyre többször fordul elő, hogy egyesek jogtalanul vágják el és távolítják el a kábeleket.

6. Tüzek:
 2018-ban Hollandiában egy töltő rövidzárlata olyan tüzet okozott, ami a töltés alatt álló autót és egy szomszédos járművet is felemésztett.

7. A töltők meghibásodásai:
Emlékszik a telefonvonalon keresztül történő internetkapcsolat nyikorgására és az e-mail elküldésére várakozás frusztrációjára? A töltőállomásokhoz érkező EV-vezetők némelyikét talán a korai internetkapcsolatok szelleme kísérti, amikor a töltőkhöz csatlakoznak, és várakoznak, miközben semmi sem történik. Felmérések szerint a használaton kívüli töltők aránya akár 39% is lehet.

Az EV-kockázatokkal kapcsolatos jogi eljárások többsége azonban eddig inkább az akkumulátorokra vonatkozott.

Noah Smith újságíró jól jellemezte ezt a dinamikát, amikor azt mondta, hogy mindenki, aki vezet, előbb-utóbb EV-t fog vezetni. A vagyon- és balesetbiztosítási ágazatnak fontos szerepe van az átállás ösztönzésében.