Taszítja az üzleti partnereket, ha túl sokat beszélünk cégünkrõl
2017.11.23
Nem szükséges bemutatni cégünket egy üzleti találkozó alkalmával ahhoz, hogy vállalkozásunk fellendítésére megfelelõ üzleti partnereket találjunk. A tapasztalatok azt mutatják ugyanis, hogy a termék-, vagy szolgáltatásközpontú bemutatkozások taszítják az üzleti élet képviselõit. Mészáros György, a több mint 500 üzleti találkozót megszervezõ és lebonyolító Magyar Vállalatvezetõk Üzleti Közösségének (MVÜK) alapítója szerint, ha valaki eladni akar egy kapcsolatépítés céljából létrejött találkán, szinte biztosan üres kézzel távozhat.

Manapság egyre népszerûbbek az úgynevezett üzleti klubok, vagy üzleti reggelik, amely során egymást még nem ismerõ vezetõ beosztású emberek kávéznak, reggeliznek, vagy ebédelnek együtt. A vezetõk tudatos kapcsolatépítését szolgáló, szervezett üzleti találkozókon az egymás társaságába kerülõ vezetõk hagyományosan pár perces bemutatkozásra kapnak lehetõséget. „Az egész üzleti találkozó sikere múlhat azon, hogy ilyenkor mirõl beszél egy vezetõ” – osztja meg tapasztalatit Mészáros György, az MVÜK vezetõje. „A jelenlévõ vezetõk egy jelentõs százaléka százaléka, ott követi el a hibát, hogy a találkozó abban a részében, ahol rendkívül fontos jó benyomást kelteni, egy értékesítési prezentáció elemeit felvonultatva, tulajdonképpen eladni próbálja cége termékeit, vagy szolgáltatásait.”

Manapság már számtalan olyan workshop, tréning, vagy írásos tanulmány elérhetõ a vállalkozók, vagy vezetõk számára, ami azt tanítja meg, hogy hogyan mutassa be profin a cégét az illetõ. „Ezek a tréningek nagyon hasznosak tudnak lenni, de inkább csak az értékesítési munkában segítenek, az üzleti kapcsolatépítésben aligha. Meggyõzõdésem, hogy ahhoz, hogy valaki megtalálja a számára megfelelõ üzleti, vagy stratégiai partnert, egyáltalán nem fontos nagyon részletesen elmondani a másiknak, hogy milyen termékeket, vagy szolgáltatásokat forgalmaz” - mondja a szakember.

Az üzleti kapcsolatépítés ugyanis ténylegesen az emberek közti kapcsolatokról szól, és nem a sokak által elvárt azonnali üzletszerzésrõl. Ezen találkozók után sokkal inkább azok könyvelhetnek el sikert, akik arra kíváncsiak, milyen kapcsolódási pontokat találhatnak más cégek vezetõinek meglévõ kapcsolataihoz. Külföldön már bevett szokás az úgynevezett chemistry meeting, ahol a szolgáltatást nyújtó cég találkozik a leendõ megbízójával. Ilyenkor derül ki, hogy mennyire van ’kémia’ azok között, akik együtt akarnak dolgozni. Egy ötletelés kapcsán hamar kiderül ugyanis, hogy egyfelé tartanak-e a résztvevõk, képesek e az érdekelt csapatok képviselõi együttmûködni. „Szinte ugyanezt képviselik az üzleti kapcsolatépítõ találkozók is, ahol a vezetõk, cégvezetõk személyisége sokkal többet nyom a latba, mint a termék, amelyet forgalmaznak. A helyzet az ugyanis, hogy az üzleti kapcsolatok is emberek közt alakulnak, nem pedig valamilyen termék és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások között” - tette hozzá Mészáros György.