Valós veszélyt jelentenek az innovatív és agilis
InsurTech cégek a meglévõ biztosítókra? Melyek azok az üzleti modellek, amelyeket
az újonnan érkezõ cégek sikeresen alkalmaznak? Melyik modell közelít a piaci
érettség felé és melyik rendelkezik a legnagyobb potenciállal, hogy radikálisan
átalakítsa az iparágat? Ezek a fõbb kérdései a Roland Berger „Copy them? Work with them? Or buy them?”
címû tanulmányának, amely a biztosítási iparág és a digitalizáció kapcsolatát
vizsgálta. A Roland Berger 250 InsurTech céget vizsgált meg világszerte.
Átalakulóban
a biztosítási piac
„A startup
vállalkozások tömeges megjelenése egy iparágban azt jelzi, hogy kiaknázatlan
lehetõségek rejlenek az értékláncban. Tavaly több mint 600 millió dollárt
fektettek be InsurTech vállalkozásokba világszerte és ez a szám még növekedni
fog.” – mondta Schannen Frigyes, a Roland
Berger magyarországi ügyvezetõje. Az innovatív InsurTech cégek ugyanazokkal az
ügyekkel foglalkoznak, mint a biztosítók, de nyitottabbak a fejlesztési
lehetõségekre. „Az InsurTech cégeket nem
köti a hagyomány, sem a megörökölt
struktúrák, mûködésük alapját a digitális DNS-ük jelenti.” – mondta
Schannen. Az elemzés egyértelmûen kimutatta, hogy azon startupok, amelyek mesterséges
intelligenciával, okos érzékelõkkel és adatelemzéssel dolgoznak, hatalmas
lehetõséggel rendelkeznek ahhoz, hogy teljesen átalakítsák a hagyományos
biztosítási térképet.
Az InsurTech vállalatok, mint edzõpartnerek
A tanulmány szerzõi
megállapítják, hogy a biztosítók számára itt az ideje a saját szervezetükre szabott
digitalizációs stratégia kifejlesztésének és alkalmazásának. “A biztosítóknak komolyan kell venniük a digitalizáció kérdését. Hiszünk abban, hogy
az InsurTech cégek komoly potenciált jelentenek a biztosítási iparág számára,
ugyanakkor ezek a startup vállalkozások komoly fenyegetést is jelenthetnek egyben.
Hasznos együttmûködõ partnerként, követendõ példaként vagy felvásárlási
célpontként szolgálnak az inkumbensek számára.” – mondta Schannen Frigyes.
A Roland Berger
szakértõi szerint az együttmûködés biztosítana maximális elõnyöket mindkét fél
számára. Ha azonban az InsurTech nem kíván együttmûködni, még mindig lehetséges
a technológia megvásárlása. Ezesetben ugyanakkor a menedzsmentnek tisztában
kell lennie azzal, hogy a gyors integráció egy meglévõ vállalat esetében
kontraproduktív lehet, mert még a legkifinomultabb digitális stratégia is elbukik,
ha a szervezet nincsen felkészülve a kulturális változásra. “A vállalatoknak szükségük van egy olyan belsõ
digitális szakértõre, akit a vállalati kultúra is elfogad.” – mondta
Schannen.
Négy lehetséges digitális stratégia az inkumbens
vállalatok számára
A Roland Berger
szakértõi szerint a piaci szereplõk valódi
erõsségeik kihasználása vagy új üzleti modellek alkalmazása esetleg a kettõ
kombinációja révén tarthatják fenn versenyelõnyüket. Ha meglévõ üzleti modelljüket
optimalizálják, akkor vagy a hatékonyság-növelésbe fektetnek be, vagy az ügyfélélményt
javítják. Amennyiben új üzleti modell bevezetése mellett döntenek, elsõsorban
intenzív adatelemzés használatával vagy új digitális ökoszisztéma
kialakításával érhetnek célt. „A digitalizációs kezdeményezések száma és formája
elsõsorban a biztosító vállalat
méretétõl és tevékenységi körétõl függ.” – mondta Schannen Frigyes.
A
tanulmány az alábbi linken érhetõ el: