Veszélyben a biztosítók piaca?
2017.11.29
Az InsurTech vállalatok komoly fenyegetést jelentenek a már piacon lévõ biztosítók számára, állítja a Roland Berger tanulmánya. A felmérés szerint az inkumbens vállalatoknak nyitniuk kell a digitális megoldások felé, csak így õrizhetik meg piaci pozíciójukat.

Valós veszélyt jelentenek az innovatív és agilis InsurTech cégek a meglévõ biztosítókra? Melyek azok az üzleti modellek, amelyeket az újonnan érkezõ cégek sikeresen alkalmaznak? Melyik modell közelít a piaci érettség felé és melyik rendelkezik a legnagyobb potenciállal, hogy radikálisan átalakítsa az iparágat? Ezek a fõbb kérdései a Roland Berger „Copy them? Work with them? Or buy them?” címû tanulmányának, amely a biztosítási iparág és a digitalizáció kapcsolatát vizsgálta. A Roland Berger 250 InsurTech céget vizsgált meg világszerte.

 

Átalakulóban a biztosítási piac

„A startup vállalkozások tömeges megjelenése egy iparágban azt jelzi, hogy kiaknázatlan lehetõségek rejlenek az értékláncban. Tavaly több mint 600 millió dollárt fektettek be InsurTech vállalkozásokba világszerte és ez a szám még növekedni fog.” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetõje. Az innovatív InsurTech cégek ugyanazokkal az ügyekkel foglalkoznak, mint a biztosítók, de nyitottabbak a fejlesztési lehetõségekre. „Az InsurTech cégeket nem köti a hagyomány, sem a  megörökölt struktúrák, mûködésük alapját a digitális DNS-ük jelenti.” – mondta Schannen. Az elemzés egyértelmûen kimutatta, hogy azon startupok, amelyek mesterséges intelligenciával, okos érzékelõkkel és adatelemzéssel dolgoznak, hatalmas lehetõséggel rendelkeznek ahhoz, hogy teljesen átalakítsák a hagyományos biztosítási térképet.

 

Az InsurTech vállalatok, mint edzõpartnerek

A tanulmány szerzõi megállapítják, hogy a biztosítók számára itt az ideje a saját szervezetükre szabott digitalizációs stratégia kifejlesztésének és alkalmazásának. “A biztosítóknak komolyan kell venniük  a digitalizáció kérdését. Hiszünk abban, hogy az InsurTech cégek komoly potenciált jelentenek a biztosítási iparág számára, ugyanakkor ezek a startup vállalkozások komoly fenyegetést is jelenthetnek egyben. Hasznos együttmûködõ partnerként, követendõ példaként vagy felvásárlási célpontként szolgálnak az inkumbensek számára.” – mondta Schannen Frigyes.

A Roland Berger szakértõi szerint az együttmûködés biztosítana maximális elõnyöket mindkét fél számára. Ha azonban az InsurTech nem kíván együttmûködni, még mindig lehetséges a technológia megvásárlása. Ezesetben ugyanakkor a menedzsmentnek tisztában kell lennie azzal, hogy a gyors integráció egy meglévõ vállalat esetében kontraproduktív lehet, mert még a legkifinomultabb digitális stratégia is elbukik, ha a szervezet nincsen felkészülve a kulturális változásra. “A vállalatoknak szükségük van egy olyan belsõ digitális szakértõre, akit a vállalati kultúra is elfogad.” – mondta Schannen.

Négy lehetséges digitális stratégia az inkumbens vállalatok számára

A Roland Berger szakértõi szerint a  piaci szereplõk valódi erõsségeik kihasználása vagy új üzleti modellek alkalmazása esetleg a kettõ kombinációja révén tarthatják fenn versenyelõnyüket. Ha meglévõ üzleti modelljüket optimalizálják, akkor vagy a hatékonyság-növelésbe fektetnek be, vagy az ügyfélélményt javítják. Amennyiben új üzleti modell bevezetése mellett döntenek, elsõsorban intenzív adatelemzés használatával vagy új digitális ökoszisztéma kialakításával érhetnek célt.  „A digitalizációs kezdeményezések száma és formája elsõsorban a  biztosító vállalat méretétõl és tevékenységi körétõl függ.” – mondta Schannen Frigyes.

 

A tanulmány az alábbi linken érhetõ el:

www.rolandberger.com/pressreleases