App vagy személyszállító vállalkozás?
2017.12.19
A héten, valószínûleg szerdán dönt az Uber ügyében az Európai Legfelsõbb Bíróság. Az ítélet az üzleti modell szempontjából lényegében mindegy, de amennyiben személyszállító vállalkozásnak minõsítik az amerikai vállalatot, úgy az EU tagállamok is szabályozásbeli lehetõségei is kibõvülnének.

Az Uber lényegében hat éve történõ európai színrelépése óta folyamatos csatározásokat folytat a helyi szabályozó szervekkel, védekezése minden esetben annyi, hogy csupán közvetítõi szerepet tölt be, pusztán egy applikáció. Szerdán a bíróság végleg eldönti, hogy mennyiben ad helyt ennek a logikának, és legalábbis az EU területén vonatkoznak-e rá a személyszállító cégekkel szemben támasztott követelmények, vagy sem.

A helyzet pikantériáját az okozza, hogy az uniós törvény határozottan védi az online szolgáltatásokat mindennemû korlátozástól, a tagállamok jogalkotóinak minden esetben jelezni kell ha olyan szabályozást vezetnek be, ami ezekre is vonatkozik, garantálva hogy azok nem diszkriminatívak.

A közlekedési, szállítási szolgáltatókra azonban tagállami szintû szabályozás vonatkozik, melyeket illetõen sem elõzetes, sem utólagos EU jóváhagyás nem szükséges.