Karácsonyi ajándék: közel 100 milliárd online ment el
2018.01.19
A felnõtt magyar internetezõk saját bevallásuk szerint a karácsonyi ajándékokra tavaly hozzávetõlegesen 234 milliárd forintot költhettek, amelynek csaknem 42 százalékát, 98 milliárd forintot online, 58 százalékát, 136 milliárd forintot offline üzletekben költötték el – derült ki az eNET Internetkutató decemberi és januári felméréseibõl.

Az internetkutató felmérése szerint tavaly év végén az internetezõk 90 százaléka, 5 millióan vásároltak karácsonyi ajándékot online - 3,7 millióan - vagy offline módon - 4,9 millióan.

A kutatásból kiderül, hogy míg 2016-ban 2,1 millióan használták a fekete péntek (black friday) nyújtotta kedvezményeket, addig tavaly csupán 1,7 millió magyar internetezõ vásárolt az akcióban részt vevõ üzletekben és webáruházakban. Az elõzetes becslés szerint a forgalom akár 120 milliárd forintra is rúghatott volna, ezzel szemben ennek az összegnek csupán mintegy felét költötték el az interneten keresztül a vásárlók.

A tavalyi karácsonyi szezonban az egy évvel korábbihoz képest 100 ezerrel kevesebben, 800 ezren voltak azok, akik késve kapták meg csomagjukat. Ugyanakkor a tavalyelõtti karácsonyi idõszakhoz képest a késés ideje mérséklõdött: a 2017-es karácsonyi idõszakban átlagosan 4 napot, egy évvel korábban átlagosan 5 napot késtek a csomagok, de 13 százalékuk (egy évvel korábban 12 százalékuk) csomagja még január elsõ hetében sem érkezett meg.

A fekete péntekrõl szóló felmérésben 838 felnõtt internetezõ vett részt 2017. december 4. és 8. között, a karácsonyi vásárlásra vonatkozó felmérés pedig 776 internetezõ bevonásával történt 2018. január 5. és 9. között. Mindkét felmérés nem, kor és régió alapján reprezentálja a 18 évnél idõsebb hazai internetezõk véleményét.