Találmányuk, az Aero Glass okosszemüveg, forradalmasíthatja a pilóták tájékozódását repülés közben. A fejen viselt eszköz használója elé minden fontos tudnivalót kivetít, amire szüksége van, a repülési adatokat, a hajtómûvek mûködését, az útirányt, a légifolyosót – mégpedig függetlenül attól, hogy a pilóta merre néz. Így nem kell levennie szemét környezetérõl, nem kell a mûszerfalon sorra figyelemmel kísérnie a más-más helyen elhelyezett mûszerek különbözõ jelzéseit. Az okosszemüveggel csökken a stressz, a szellemi terhelés, és ez jelentõsen növeli a repülés biztonságát. Ami annál is fontosabb, mivel a statisztikák szerint a légi balesetek 60-70 százaléka a pilóta hibájából, fõként annak túlterheltsége miatt következik be.
„A technológia bármilyen jármûnél hasznos, autóban, hajóban, tankban – de a repülésben egyértelmû a hozzáadott érték. A levegõben ugyanis nincs út, ott láthatatlan korlátokat kell figyelembe venni, ezért szinte misztikus feladattal van dolgunk…” – mondja Maróy.
Az, hogy milyen információt jelenítenek meg a szemüvegen, döntés kérdése; a feltaláló elsõ körben a repülés biztonságának ellenõrzésére és a navigációra helyezte a hangsúlyt. A 3D-s, 360 fokban használható alkalmazás fejlesztése 2013-ban kezdõdött, a találmány beta verzióját 2014-ben amerikai pilóták próbálhatták ki.
Piaci áttörésrõl még nem beszélhetünk, de a magyar startup cégre felfigyelt a nemzetközi szakma. Részt vehettek a világpiac vezetõ repülõgépgyártója, az Airbus innovációs programjában, 1,1 millió eurós finanszírozást nyertek az Európai Unió kutatás-fejlesztési alapjából.
Minden széles körben elterjedt és divatos infokommunikációs eszközrõl azt gondoltuk a fénykorában, hogy örökké fog tartani. De techguruk már rebesgetik, hogy az okostelefon napjai is meg vannak számolva. Hajmeresztõ dolgok jönnek utána.
Horizont 2020-ból, díjakat nyertek nemzetközi szakmai versenyeken. Az Aero Glass okosszemüvege a kalforniai Santa Clara-ban, az idei Augmented World Expo-n megkapta a legjobb applikációnak járó elismerést, a témával foglalkozó amerikai Disruptor Daily pedig 2017 legizgalmasabb innovatív cégei közé választotta õket. (A lap 100-as listáján mellettük ott van az Elon Muskhoz köthetõ Tesla és SpaceX mellett a Google DeepMind-ja, a Go-világbajnokot verõ mesterséges intelligencia).
Rengeteg érdeklõdõ van, a repülés területén túl az autóiparból és tengerészeti területrõl is. Jelenleg befektetõt keresünk, hogy megfelelõ piacra lépési stratégiát tudjunk végrehajtani. Ami a repülést illeti, Amerikában és Európában összesen vagy egy millió pilóta dolgozik, nagyon jól meghatározható igényekkel, és a vevõkör egy része nyitott az újításokra. Ugyanakkor nem egyszerû az iparág meghatározó cégeit meggyõzni, milyen elõnyökkel járna az repülõgépek mûszerparkjának forradalmi átalakítása. Régi, bejáratott partnerekkel dolgoznak együtt, a megszokott technikai kultúra visszafogja a fejlõdést, hiszen a legmodernebb mûszerek is valamilyen értelemben a korábbiakat idézik. Miközben ez az innovatív szerkezet egymaga kiváltja egy mai, korszerû gép pilótafülkéjének összes mûszerét – a 100 ezer dolláros ár tizedéért. Ha akarják, ha nem – ez a jövõ.
2018.01.19
A "kiterjesztett valóság", az augmented reality óriási lehetõség az oktatás, a tudomány, a gyógyászat továbbfejlesztésére és mind nagyobb szerepet játszik majd mindennapi életünkben. A világsikerû start-up vezetõje, Maróy Ákos és fejlesztõ csapata úttörõ módon a repülésben alkalmazza az új technológiát.