125 ezer új autó eladására számítanak idén
2018.01.20
Az új gépjármûvek piacán a prémium autók szegmensében lehet két számjegyû növekedésére számítani idén - mondta az MTI-nek Hesz Tamás, a Magyar Gépjármûimportõrök Egyesületének (MGE) elnökségi tagja.

Az egyesület 2017-re a piac 7,5 százalékos bõvülését, mintegy 125 ezer új autó értékesítését prognosztizálja, szemben a 2017- a Datahouse adatai szerinti  - -116 ezer új kocsi eladásával. A teljes piac 10,2 százaléka tavaly a prémium kategóriába tartozott.

Az adatszolgáltató 20 márkát sorol a prémium szegmensbe, így együttesen 11 829 jármûvet adtak el 2017-ben Magyarországon, 18 százalékkal többet, mint egy évvel azelõtt. Ez kicsit elmarad a teljes piac 20 százalékos, egy évvel korábbi bõvülésétõl, amit Hesz Tamás azzal magyaráz, hogy a magas árfekvésû jármûvek értékesítésében az összpiacitól eltérõ trendek is jelen vannak. Például a prémium szegmensben 79,8 százalékos, az összpiacit 5,5 százalékponttal meghaladó volt a céges vásárlások aránya.

A szegmens több mint 70 százalékát Magyarországon három márka - a Mercedes, az Audi és a BMW - adja, amelyek az utóbbi években egymás között osztoztak az elsõ három helyen. A  rangsorban tavaly elõkelõ helyen állt még a Volvo és a Lexus, a többi márka eladása azonban már az 500 darabot sem közelítette meg. 120-150 darabos eladást produkált például az Infiniti, a Jaguar és a Porsche, 20-nál kevesebb jármûvet adott el a Maserati, a Tesla, a Ferrari, és tavaly egy Lamborghinire is volt vevõ Magyarországon.

Az MGE szakértõje szerint a szegmensben az új jármûvek átlagos tranzakciós ára 15-20 millió forint, ami egy-egy esetben 60-100 millió forintos egyedi árat is takarhat.

Hesz Tamás kifejtette: a prémium szegmens további bõvülését megalapozza, hogy a piac láthatólag magára talált a válság óta. Reménykeltõ a városi szabadidõautók (SUV) erõteljes térnyerése - a magyar összpiac 30 százaléka jelenleg már SUV. Ezt a kategóriát eredetileg a prémium márkák alapozták meg - emlékeztetett, rámutatva, hogy az a márka lehet a piaci nyertes, amely a termékpaletta, kiemelten pedig a SUV kategória modelljeinek frissítésében újat tud hozni. Kitért arra, hogy a márkák ismertségében nagy támogatást jelenthet a magyarországi gyártóbázis, hosszabb távon ez az értékesítésben is megmutatkozik.

A környezetbarát jármûvek térnyerése nem hagyja érintetlenül a prémium szegmenst sem, Hesz Tamás arról számolt be, hogy 2017-ben minden 10. eladott jármû ilyen volt a prémium kategóriában. Kiemelte, hogy a Magyarországon tavaly eladott környezetbarát jármûvek 40 százaléka prémium kategóriás volt. Ugyanakkor - jegyezte meg - a jövõ évben még nem kell arra számítani, hogy a prémium szegmens jelentõsen eltolódna ennek a technológiának az irányába.

A prémium piac motorja Magyarországon 2017-ben a Mercedes volt, amely versenytársainál lényegesen nagyobb, 25 százalékos növekedéssel, 3223 eladott kocsival került az értékesítési lista élére.

A Mercedes-Benz Hungária Kft. tájékoztatása szerint az elõzõ évek termékoffenzívája alapozta meg a tavalyi sikert, amelyhez nagyban hozzájárul a márkakereskedõi hálózat folyamatos fejlesztése is. Az MTI kérdésére kiemelték, hogy a vásárlók egyre inkább értékelik a magas szintû szolgáltatásokat, egyebek között a négyéves költségmentes karbantartást és a személyautókhoz járó ingyenes vezetéstechnikai tréningeket.

A szegmens második nagy szereplõje, az Audi 2773 eladott kocsival eddigi legjobb évét zárta tavaly Magyarországon, 11 százalékot erõsödve az elõzõ évhez képest. Jelezték, hogy a márka jelentõs megújulás elõtt áll, egy éven belül csaknem 10 új modell érkezik. Az új Q3-as gyártása ráadásul Gyõrben fog elkezdõdni, így immár 5 modell lesz hazai gyártású - emelték ki.