Visszatértek a lízingakciók az autószalonok­ba
2018.01.23
Egyre több akciós gépjármûlízing-ajánlattal lehet találkozni az autófinanszírozásban érdekelt bankok és lízingcégek kínálatában. Ez nem túl meglepõ: a lakossági ügyfelek is elkezdtek visszatérni az új autók piacára, és egyre kevésbé zárkóznak el a finanszírozástól - írja a Világgazdaság.

Szélesedik a kínálat a lakossági ügyfeleknek szánt akciós gépjármûlízing-konstrukcióknál: a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hitel- és lízingtermék-választó alkalmazásában – hatvan hónapos futamidõt, 3 millió forintos finanszírozott összeget feltételezve – negyvenöt élõ, forintban nyújtott lízingajánlat volt található, amelybõl tizenötöt valamilyen akciós feltétellel kínáltak a szolgáltatók. 

Az akciós termékeknél visszatértek a nullaszázalékos teljes hiteldíjmutató (THM) mellett elérhetõ konstrukciók is, ám ezek rendszerint valamilyen konkrét modell gazdagabban felszerelt változataira vonatkoznak. Mindezzel együtt egy számjegyû THM mellett kínált konstrukciókat nem különösebben nehéz találni a piacon, igaz, sok lakossági terméknél a törvényben elõírt plafonnál – épp 25 százalék alatt – van a maximális hiteldíjmutató. Komoly árengedményt változatlanul a lízingszerzõdés mellé kötött cascóval lehet elérni, ami jelentõsen csökkenti a szolgáltató kockázatát. A változó kamatozású lízingkonstrukciók pedig – hasonlóan a lakossági hiteltermékekhez – jóval olcsóbbak: két-három százalékpontos különbség is elõfordulhat egyazon termék két változata között.

Az akciós autófinanszírozási konstrukciók visszatérése persze nem túl meglepõ. A Datahouse adatai szerint tavaly a megelõzõ évinél 20 százalékkal több, 126 ezer új személygépkocsit értékesítettek Magyarországon, miközben a növekvõ értékesítésen belül növekedett a magánszemélyek súlya is. A finanszírozási piacra is visszatértek a magánvásárlók: a növekvõ reálbérek, az egyre kedvezõbb forintkamatok és – nem utolsósorban – az elhalasztott kereslet miatt növekszik a háztartások által lízingfinanszírozással vásárolt autók száma is.

A válság kirobbanása után néhány évvel, 2012-ben még csak 53 059 új autót adtak el, az azóta látható dinamikus növekedés a hazai lízingfinanszírozásnak is nagy segítség – mondta a Világgazdaságnak Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség fõtitkára. A szakember szerint a növekedésben lévõ lízingpiac számára az autófinanszírozás kulcsfontosságú, a gépjármûpiac bõvülése pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy korszerûbbé váljon a magyarországi autóállomány, és a gépkocsik átlagéletkora csökkenjen. Az autópiaci bõvülésben a lízingpiac fontos szerepet vállal, mert az újautó-eladások körülbelül 40 százaléka valamilyen lízingkonstrukció jóvoltából valósul meg – emlékeztetett a szakember.

Még csak most összegzik az adatokat a lízingvállalatok, ám Tóth Zoltán szerint jól látható a fejlõdés, azaz a tavalyi év elsõ kilenc hónapjában elért 23 százalékos növekedés (és így a 131 milliárd forintot meghaladó finanszírozott összeg) a tavalyi év utolsó három hónapjában is megmaradt. Ez visszaköszön az MNB adataiban is, miként az is, hogy elõretörtek a lakossági ügyfelek a piacon. A jegybank statisztikái szerint a háztartásoknál nyilvántartott gépjármûhitel-állomány 2017 novemberének végére elérte a 168,7 milliárd forintot, ami 13,2 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.

Természetesen a fenti adatok alapján az is látszik, hogy a személygépjármûveknél továbbra is a céges (flotta) vásárlások viszik az értékesítõi és a finanszírozói piacot. A lízingszövetségnél azonban optimisták a lakossági szegmens fejlõdésével kapcsolatban. A növekvõ kereslet pedig feltehetõen az idén is kitart majd: Hesz Tamás, a Magyar Gépjármûimportõrök Egyesületének elnökségi tagja az MTI-nek úgy nyilatkozott, hogy a szervezet 2018-ra a piac 7,5 százalékos bõvülését, mintegy 125 ezer új autó értékesítését prognosztizálja. A Magyar Lízingszövetség szerint a jármûpiaci felfutást a lízing is segítheti: az alacsony kamatszint 2018-ban is fennmaradhat, és így az ügyfelek nagyon kedvezõ ajánlatok között válogathatnak.

S persze a lakossági felfutás mellett még mindig ott a vállalati terület bõvülése a lízingcégek számára. Miközben az elmúlt év elsõ kilenc hónapjában a nagyhaszongépjármûvek és az autóbuszok eladásai 6 százalékkal nõttek, az említett jármûvek esetében a lízingkonstrukciókban finanszírozott összeg 21 százalékkal, 123 milliárd forintra emelkedett.

Magyarországon 2017-ben 687,9 ezer használt gépjármû átírását regisztrálták a hatóságok, ez 10,9 százalékos növekedés 2016-hoz képest – írta a Das WeltAuto közleménye alapján az MTI. Ezzel a piac túlszárnyalta a 2005-ös csúcsévet, amikor 639,1 ezer gépkocsi talált új gazdára. A Datahouse-tól származó adatok szerint tavaly 155,4 ezer használt autó érkezett be külföldrõl az országba, ami 9 százalékos növekedés 2016-hoz képest. A 2012-es importboom óta pedig összesen 641 ezer kocsit vettek a magyarok külföldrõl. A behozott jármûveknek mindössze 20 százaléka volt fiatalabb ötévesnél, 61 százaléka ugyanakkor tíz évnél idõsebb.