145 ezer használt lakást kínálnak eladásra
2018.02.04
Körülbelül 145 ezer használt lakóingatlant hirdetnek ma eladásra Magyarországon, ami azt jelenti, hogy egy teljes év alatt sem tudná felszívni a piac ezt a mennyiséget. S ehhez még a folyamatosan növekvõ számú, eladásra kínált új lakás is társul -írja a Világgazdaság.

10 550 ingatlanközvetítõ hirdet lakásokat és házakat, és csaknem négyszer ennyi, 39,5 ezer magánhirdetõ is jelen van a piacon - mondta a Világgazdaság kérdésére a nemrég indult Arminimum.hu keresõapplikációt mûködtetõ Real­monitor Kft. ügyvezetõje, Faragó Péter. A kizárólagos ingatlanközvetítõi szerzõdések aránya egyelõre alacsony, mindössze 30 százalék, aminek tudatában nem meglepõ, hogy a többek által is eladni próbált lakásokat átlagosan öt hirdetõ reklámozza online felületeken, a nem kizárólagosan hirdetett ingatlanokról átlagban 11 hirdetés kering a neten. A különbözõ apróhirdetések fokozatosan átköltöztek az internetes portálokra, eladó lakást ma már szinte csak ott lehet találni.

A túlárazások, vagyis a legalacsonyabb és a legmagasabb irányárak közötti különbség 4 millió forintot tesz ki, a legnagyobb mértékû eltérés egyazon ingatlan esetén most 1,3 milliárd forint, két hónapja még 1,6 milliárd forint volt. A hirdetési csúcsot az a lakás tartja, amelyet 94 ingatlanos és persze a tulajdonos maga is hirdet, a jelek szerint kevés sikerrel, noha éppen 334 aktív hirdetést találni róla.

A hirdetési piacot monitorozó céghez érkezõ visszajelzések szerint az ingatlanközvetítõk számára a legtöbb gondot a sok hirdetõvel és sok hirdetéssel együtt járó drasztikusan eltérõ irányárak okozzák, hiszen a vevõk is tudnak keresni, és a legalacsonyabb árat kínáló hirdetõt keresik meg a kiszemelt ingatlan megtekintésének szándékával. Sokszor éppen a tulajdonos az, aki az általa megbízott ingatlanosok legnagyobb konkurense, hiszen a közvetítõi jutalékot nem tartalmazó áron, mindenki másnál olcsóbban reklámozza lakását.

Az eladásra kínált használt lakások 55 százaléka megtalálható a legnagyobb ingatlanhirdetési portálon, amelyet 47 százalékos megjelenéssel követ a Jófogás, amely több mint 10 százalékkal megelõzi az Ingatlantájolót és a Maxaprót, és több mint 20 százalékkal az Ingatlanbazárt és az Otthontérképet. A Startapró 8 százalékkal zárja a sort.