Tartja a lendületet az új autók értékesítése
2018.02.05
A vártnál kevesebb, de a tavalyinál lényegesen több új autót értékesítettek idén januárban, és bár továbbra is a városi terepjárók a legnagyobb kedvencek, a sport- és a luxusautókat is vitték - írja a Világgazdaság.

Tovább folytatódott az újautó-értékesítés tavalyi lendülete. Idén januárban 8891 új személyautót értékesítettek Magyarországon, ami 38,5 százalékos növekedés a bázishoz képest – derül ki a Datahouse adataiból. A januári eredmények azt mutatják, hogy a piaci értékesítés meghaladja a tavalyi referencia-hónap értékét, de nem éri el az elõrejelzésbõl számított havi darabszámot – így értékelte az elsõ havi eredményeket a Magyar Gépjármûimportõrök Egyesülete (MGE).

A szervezet azzal számol, hogy a tavalyi 116 ezer után idén 125 ezer új autót helyeznek forgalomba Magyarországon, ami havi átlagban 10 400 autó értékesítését tenné szükségessé. Nagyobb gond, hogy a reexport nem mérséklõ­dött, vagyis továbbra is jelentõs számú új autót visznek külföldre, miután elõször Magyarországon forgalomba helyezték. Januárban például a 8891-bõl mintegy ezer új személyautó talált gazdára külföldön. Ez a magyar gépjármûpiac szempontjából azért kedvezõtlen, mert a „statisztikai” adatban szereplõnél valójában kevesebb új autó fut a hazai utakon, így kevésbé csökkenhet az átlagos életkor, amely így is meghaladja a 13 évet. Ráadásul a használtautó-import növekedése tovább rontja az átlagéletkort.

Az viszont kedvezõ jel, hogy a magánvásárlók visszatérése folytatódik, immáron meghaladja a negyven százalékot, miközben valószínûsíthetõ az is, hogy a céges vásárlások egy része (egy-három autó vásárlása) magánvásárlásnak tekinthetõ.

Idén januárban a tavalyinál 5,27 százalékkal több, 1281 Suzukit értékesítettek, ami 14,41 százalékos piacrészesedést hozott a márkának. A Suzuki a januári adatok szerint nem csupán a személygépkocsi-értékesítésben áll az elsõ helyen, de a teljes gépjármûpiacot (kishaszon-gépjármûvekkel együtt) tekintve is átvette a vezetést. A Datahouse adataiból kiderül, hogy az új személyautók eladása terén idén januárban a második helyen a Skoda végzett, a harmadik pedig a Ford lett.

Az is látszik, hogy továbbra is töretlen a SUV modellek iránti kereslet, sõt a növekvõ piacon még több ilyen városi terepjáró talált gazdára. Tavaly januárban az összes értékesítésbõl 32,5 százalékot hasítottak ki a SUV-ok, idén pedig már 36,36 százalékot. Mindezt a második legnagyobb érdeklõdésre számot tartó alsó középkategóriás jármûvek rovására. 

Az idei január kedvezett a sport- és a luxuskategóriába tartozó autók értékesítõinek is, az elõbbibõl 46-ot adtak el, ami csaknem másfélszerese az egy évvel korábbi értékesítésnek, és idén januárban 18 luxusautó talált gazdára, ez pedig nagyságrendi növekedés a 2017. januári 5 értékesített luxus gépjármû után.