MNB: töröltették az ügyfelekre hátrányos passzusokat a hitelszerzõdésekbõl
2018.02.12
Az MNB az elmúlt idõszakban összesen 20 jelentõsebb pénzügyi intézmény - hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások - általános szerzõdési feltételeit tekintette át a fogyasztókra hátrányos egyes szerzõdéses gyakorlatok megszüntetése érdekében. A jegybanki fellépés révén a piaci szereplõk több mint 150 ezer fogyasztói kölcsönszerzõdésbõl törölték az ügyfelekre hátrányos vagy nem egyértelmû kikötéseket.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a fogyasztók szerzõdéses jogainak védelme érdekében az elmúlt idõszakban a lakossági hitelpiac 20 jelentõs piaci szereplõje - hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások - gépjármû-finanszírozási célú, illetve jelzáloghitel-szerzõdéseinél tekintette át fogyasztóvédelmi fókuszpontok alapján azok általános szerzõdési feltételeit. Mivel ezek az újonnan kötendõ fogyasztói kölcsönszerzõdés részévé válnak, kiemelt társadalmi és fogyasztóvédelmi érdek, hogy megfeleljenek a jóhiszemûség és tisztesség polgári jogi követelményének.

A jegybank az elemzés eredményeként több, fogyasztóvédelmi szempontból aggályosnak tûnõ szerzõdési kikötést is azonosított a különbözõ üzletszabályzatokban, kondíciós listákban és mintaszerzõdésekben. Kifogásolta egyebek közt a lízingtárgyat képezõ gépjármû önhatalmú birtokbavételére feljogosító rendelkezéseket, s azon feltételeket is, amelyek nem biztosították a visszaadott gépjármûvek átlátható és nyilvános értékesítését.

Ugyancsak aggályosnak találta az MNB azokat a gépjármûhitel és jelzáloghitel szerzõdéses kikötéseket, amelyek megnehezítették a fogyasztó elõtörlesztéshez és biztosítóválasztáshoz való jogát, illetve amelyek indokolatlanul vagy a pénzügyi intézmény számára egyoldalúan értelmezhetõen írták elõ kamatkedvezmények visszavonásának lehetõségét. Az MNB kifogásolta azon kikötéseket is, amelyek aránytalanul biztosítottak a pénzügyi intézménynek rendkívüli felmondási jogot, vagy egyes költségek indokolatlan felszámítására adtak módot.

Gyakori probléma volt, hogy egyes szerzõdéses feltételeket nem egyértelmûen fogalmaztak meg. Ezek különösen a költségekre és díjakra, a szerzõdõ felek közötti elszámolásra, a felmondási okokra vagy az elõtörlesztésre vonatkozó rendelkezések értelmezését nehezítették meg. A jegybank a fogyasztók minél hatékonyabb védelme és az önkéntes jogkövetés elõmozdítása érdekében - a további jogi lépéseket elkerülve - valamennyi érintett intézménynél sikeresen kezdeményezte a fogyasztókat hátrányosan érintõ vagy nem egyértelmûen megfogalmazott szerzõdési feltételek törlését, módosítását.

A pénzügyi intézmények a jegybanki észrevételekben jelzett kifogások indokait elfogadva, azok megszüntetése érdekében belátóan és együttmûködõen jártak el. Az MNB fellépésének hatására így mintegy 150 ezer gépjármûlízing- és kölcsönszerzõdésbõl, s további nagyszámú jelzáloghitel-szerzõdésbõl kerültek ki a fogyasztókra nézve indokolatlan vagy aránytalan hátrányt eredményezõ kikötések.