Összeszedtük, hogy melyik autóval a legveszélyesebb balesetbe keveredni
2018.02.15
Autóvásárláskor a biztonság ma már az egyik legfõbb szempont. Az aktív és passzív biztonsági berendezéseknek nagyon fontos szerepük van, de nem árt tudni, hogy fõúton kilencvennel haladva frontális ütközésnél a legdrágább és legjobb autó sem képes megvédeni az utasokat - írja a G7.

Érdekes kérdés, hogy a drága biztonsági tartozékok milyen hatással vannak a sofõrökre, mert hiába jobb a töréstesztje egy városi terepjárónak, mint egy levitézlett régi autónak, utóbbi sofõrje jóval inkább tisztában lehet sérülékenységével, míg elõbbi azt hiheti, hogy biztonságban van, és ezért másképp is viselkedhet az utakon.

Az egyes márkákhoz a legkülönfélébb sztereotípiák tartoznak, ezért megpróbáltunk mélyebbre ásni a témában. Márkák szerinti bontásban kikértük a KSH-tól és a Belügyminisztériumtól a Magyarországon üzemben lévõ autók számát és a baleseti statisztikákat, majd összevetettük a két adatbázist.

Kiderült, hogy Magyarországon 2016-ban összesen 301-en veszítettek életüket gépjármûvekben, és további 12 361 könnyebb és súlyosabb sérülést mutatnak a statisztikák. Megnéztük, hogy az egyes márkákon belül 10 ezer autóra mennyi és milyen baleset jut, aszerint, hogy okozói vagy elszenvedõi voltak az eseményeknek. A 10 ezer alatti darabszámú márkákat nem vettük figyelembe, mert különösen a ritka márkákra igaz, hogy ha ezek közül akár csak kevés is balesetbe keveredik, akkor eléggé eltorzítja az összehasonlítást.

Fontos körülmény még, hogy a teherautókat és kamionokat nem tudtuk kiszûrni, vagyis benne vannak a lista adataiban. Ez különösen olyan márkáknál fontos, mint a Mercedes, a Volvo, a Renault, a Peugeot, a Ford vagy a Volkswagen, amelyekbõl olykor a kamiontól kezdve a teherautón és a furgonon át a személyautóig mindenféle megtalálható az utakon, a végkövetkeztetések így nem csak a személyautósokra vonatkoznak. A statisztikák azonban általánosságban azt mutatják, hogy a nehézgépjármûvek javítják egy-egy márka adatait, azaz beszámításuk jobb eredmény felé tolja el kis mértékben a személyautós összképet. Az adatok nem állnak rendelkezésre modellek és futott kilométer szerinti bontásban sem, pedig azokat is bevonva sokkal okosabbak lehetnénk.

Az összehasonlításból ezúttal a Daewoo jött ki a legrosszabbul, akár vétlen volt a sofõr, akár vétkes, ilyen márkájú autókban történt arányosan a legtöbb halálos baleset. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy szerencsére halálos balesetbõl nincsen sok, ezért a minta egy-egy évben nagyon sokat változhat, lehet, hogy 2016-ban csak a szerencse pártolt el az élen végzett márkáktól. Az adatok azt mutatják, hogy Fordban vagy Toyotában egy autóra számolva feleannyi halálos áldozat volt, mint Suzukiban vagy (talán meglepetésre) Volvoban.

Az összes személyi sérüléssel (akár halálos, akár könnyû, akár súlyos) járó baleset vizsgálatából érdekes módon a Mercedesek jöttek ki a legrosszabbul. Ez nem azt jelenti, hogy a Mercedes sofõrök sok balesetet okoznának, hanem azt, hogy ha már egyszer a baleset bekövetkezik, akkor arányait tekintve a Mercedes márkájú autókban sérülnek meg a legtöbben. A lista alsó fele is meglepõ lehet, hiszen ott számos olyan márka is található, amelyrõl nem az jutna elsõre eszünkbe, hogy baleset esetén kevesen fognak benne megsérülni. A Dacia például mind a halálos áldozatoknál, mind a sérüléseknél a listánk legalján volt.

Magyarországon egyébként európai összevetésben is kimagaslóan sok a közúti baleset, az Eurostat adatai szerint a legtöbb mérõszámban nagyon rosszul állunk. Ebben a nem túl jó minõségi útjaink mellett annak is nagy szerepe lehet, hogy csapnivaló a közlekedési morál.

A közlekedési balesetekben elhunytak száma – amiben nem csak a jármûvel utazók, de gyalogosok és kerékpárosok is benne vannak – a 10. legmagasabb nálunk a 28 uniós tagállam közül, tehát a középsõ harmad aljában vagyunk. Ezt is úgy sikerült elérni, hogy majdnem megfeleztük 2006 óta a halálozási számokat: a 2006-os 1303 helyett már „csak” 644-en haltak meg 2015-ben közlekedési balesetekben.

Magyarországon van ezer fõre számítva a második legkevesebb autó az Európai Unióban, Bulgária után. Ha azt nézzük meg, hogy 1 millió gépjármûre mennyi halálos baleset jut, még rosszabbul mutatnak a keleti uniós tagállamok statisztikái. Így már Romániában a legrosszabb a helyzet, de Magyarország is az ötödik legrosszabb eredményt mutatja fel.

Talán nem meglepetés, hogy a közúti biztonságra nagy hangsúlyt helyezõ Svédországban jut a legkevesebb halálos áldozat egymillió autóra, de az annál inkább, hogy a délies tempó ellenére Máltán a legjobb az eredmény (és ez nem egy, hanem több év jó eredménye), igaz, ehhez az ország parányi úthálózatának is köze lehet. Észtország viszonylag jó eredménye azért érdekes, mert a középmezõny jobb felén elhelyezkedõ balti országban ugyanolyan utak és idõjárási viszonyok vannak, mint Lettországban és Litvániában, mégis sokkal kevesebben halnak meg az utakon.