Olyan autókat importálunk, amelyekhez nyugaton már nem akarnak hozzányúlni
2018.02.22
A magyar autópiacot évek óta a nyugati használt import hajtja, az utakon futó személygépkocsik átlagéletkora 14,5 év, a dízelüzemû kocsik aránya pedig 28 százalék - írja a G7.

Ezeknek az adatoknak az ismeretében különösen érdekes, hogy Magyarország a világ éllovasa egy internetes keresésben. A Google keresések gyakoriságát a Trends nevû alkalmazással lehet vizsgálni, amely megmutatja, hogy hol és mikor melyek voltak a legnépszerûbb keresési kifejezések vagy általános témakörök.

A Google adatai azt mutatják, hogy a népességhez képest Magyarországról évek óta messze a legtöbben keresnek rá a kettõstömegû lendkerék témakörre - írja a G7. Az utóbbi 15-20 évben gyártott dízelautók egyik fontos alkatrészérõl van szó, amelyet ráadásul az utóbbi tíz évben egyre gyakoribbá váló kisméretû benzines turbómotorokhoz is sokszor beszerelnek az autógyárak. A kettõstömegû lendkerék a motor által keltett rezgéseket csillapítja, hogy kímélje a kapcsolódó alkatrészeket, például a sebességváltót és a kuplungot.

Akinek dolga akad vele, örökre megjegyzi a kettõs lendkereket, a használat módjától függõen ugyanis ez 200-300 ezer kilométer után szinte biztosan tönkremegy, és a cseréje több százezer forintba kerül. Sõt, ha a munkaigényes javítást márkaszervizben végzik gyári minõségû alkatrészekkel, akkor egy prémium márkánál milliós összeget is elkérnek érte. Az idõsebb autóknál a kettõs lendkerék elhasználódása gyakorlatilag a gazdasági totálkárral lehet egyenlõ.

Az importált használtautók átlagéletkora 11 év felett van, évi átlagos 20 ezer kilométer futásteljesítménnyel számolva pedig éppen az jön ki, hogy olyan autók jönnek be, amelyeknél a gyári szerelésû lendkereket hamarosan cserélni kell. Az osztrák és német autósoknak nagyon nem éri meg a kinti munkaerõ-költségek mellett a javításba belevágni, valószínûleg inkább továbbadják a kocsit a magyar neppernek.

A keresési toplista harmadik és a negyedik helyén Ausztria és Németország áll, két olyan ország, ahonnan a magyar használtautó-import java származik. Ebbõl arra következtethetünk, hogy a rendkívül intenzív magyarországi érdeklõdés mögött az állhat, hogy a nagyjavítás elõtt álló kocsikat hozzák be tömegesen. Nálunk pedig a bajba jutó új tulajdonosok próbálnak kétségbeesetten megoldást találni az alkatrész cseréjére az interneten.