A Francis Scott Key híd összeomlása és a biztosított veszteségek
2024.04.03

A Francis Scott Key híd összeomlása a marylandi Baltimore kikötője közelében várhatóan akár 4 milliárd dollárnyi biztosított veszteséget is okozhat, és a viszontbiztosítóknak kell viselniük a követelés nagy részét, miközben félő, hogy ez lesz a valaha volt legnagyobb tengeri kár.

Miután a Dali konténerszállító hajó helyi idő szerint a kora reggeli órákban a híd egyik tartógerendájának ütközött, és a Patapsco folyóba zuhant, a kikötő továbbra is zárva van a hajók előtt, mivel a mentési művelet azóta is tart.

Maga a híd értéke mintegy 1,2 milliárd dollárra tehető.

A Colombóba tartó konténerhajó is jelentős károkat szenvedett.

Óránként több millió dollárról van szó, ami arra utal, hogy ez lehet a legnagyobb példa a kikötőblokádra, amelyet a biztosítók és viszontbiztosítók az utóbbi időkben láttak.

Még a biztosított veszteségek alsó határán is meghaladná a 2012-ben felborult Costa Concordia 1,5 milliárd dolláros biztosított veszteségét, amely a tengeri biztosítási veszteségek rekordját tartotta eddig.

Az esemény várhatóan számos biztosítási kötvényt vált ki, beleértve a tengeri felelősség- és hajótest-, vagyon-, rakomány- és üzemszüneti biztosításokat is.

Ha a baltimore-i kikötő rendelkezik üzemszüneti biztosítással, becsléseink szerint a teljes biztosított veszteség 2 és 4 milliárd dollár közötti összegre tehető.

Annak ellenére, hogy ez az esemény rekordméretű tengeri biztosítási veszteséget okozhat, az elemzők arra számítanak, hogy a veszteségek a globális biztosítási ágazat befogadóképességén belül maradnak.

Az Aon közvetítette a híd építésére, értékére és pótlására vonatkozó biztosítási kötvényt, de a jelentések szerint az ezzel szembeni bármilyen követelés várhatóan a hajótulajdonos biztosítási fedezetének átruházását eredményezi.

A Dali a Grace Ocean tulajdonában van, és a Britannia P&I Club tengeri védelmi és kártérítési biztosító megerősítette, hogy a hajó biztosításának egy részét ez a biztosító nyújtotta.

A Francis Scott Key híd balesete több üzletágra is hatással lesz

Bár a baleset súlyosságát még nem határozták meg, egyértelmű, hogy a baleset több üzletágra is hatással lesz, és a tengeri biztosítók és viszontbiztosítók kétségtelenül érintettek a veszteségben.

A Key Risks for Marine & Cargo Insurance felülvizsgálata szerint a kikötőkre vonatkozó standard üzletmenet-megszakítási biztosítások a biztosított tulajdonában lévő vagy bérelt ingatlanát károsító balesetet követő bevételkiesés ellen nyújtanak védelmet, a kikötők és terminálok üzemeltetői gyakran, de nem mindig vásárolnak ilyen típusú fedezetet.

A kárigény összegének megállapítása jelentős kihívást jelenthet egy üzemszüneti esemény esetén, mivel ahelyett, hogy az érintett időre vonatkozóan egy fix napi összeget vagy a teljes bejelentett bevételt arányosan fizetnék ki, minden követelés törvényszéki vizsgálatnak van kitéve, így az üzemeltetőknek, beszállítóknak és más harmadik félnek pontos nyilvántartást kell vezetniük pénzügyi veszteségeikről az üzemszünet megállapításához, és szorosan együtt kell működniük brókereikkel és biztosítókkal.

Az üzemszüneti fedezet másodlagos tényezői és szintjei magukban foglalhatják az üzemeltetők megnövekedett munkaköltségeinek védelmét szolgáló biztosítást. Ez az a terület, ahol az üzemeltetők egy dollárt költhetnek egy dollár bevétel megtakarítására.

Van egy további megnövekedett munkaköltség tényező is, ahol az üzemeltetők többet költhetnek, mint a kiesett bevétel, ha ez lehetővé teszi az üzemeltetők számára a működés fenntartását, hogy megakadályozzák a működés és a bevétel hosszú távú károsodását.

A biztosítottak költségeinek nagy részét a viszontbiztosítók viselik

Sok hajó felelősségbiztosítását a P&I Klubok - védelmi és kártérítési biztosítók - biztosítják, egy olyan ágazat, amelyet a P&I Klubok Nemzetközi Csoportjának tagjai uralnak, amelyek együttesen a világ óceánjáró tonnatartalmának mintegy 90%-át biztosítják.

A csoport pooling-megállapodásainak részeként a tagok kölcsönösen viszontbiztosítják egymást a 10 millió dollár feletti kárigények megosztásával, míg a csoport általános kárfelülbiztosítási fedezetet is vásárol a nyílt piacon 3,1 milliárd dollárig.

A viszontbiztosítók viselik az összeomlott híd biztosítási költségeinek nagy részét.

Az eseménynek jelentős következményei lesznek a viszontbiztosítókra és a tágabb értelemben vett tengeri biztosítási piacra.

A követelés valószínűleg több biztosítót, viszontbiztosítót, jogutódlást és jogi kérdéseket érint, és tovább növeli a viszontbiztosítás elérhetőségével kapcsolatos növekvő kihívásokat.

Mintegy 80 különböző viszontbiztosító/biztosító mintegy 3 milliárd dollár értékben nyújt fedezetet a hajóbiztosítóknak, a Britannia P&I Clubnak és a P&I Clubok Nemzetközi Csoportjának.

A lehetséges felelősségek túlmutatnak a híd újjáépítésén, figyelembe kell venni ugyanis a híd törmelékének eltávolítását, amely a hajó tetején és a folyó alján is megtalálható.

Egyértelmű, hogy ez a baleset a valaha volt legnagyobb biztosított tengeri káresemény lehet, amely meghaladja a 2012-ben felborult Costa Concordia több mint 1,5 milliárd dolláros költségét.