Az elmúlt hetekben elsõsorban az M1-es autópályán tapasztalt kátyúhelyzet irányította rá a figyelmet a tél végére felszaporodó úthibákra. Az utak kezelõi megkezdték ugyan a helyreállítási munkálatokat, ám a tapasztalatok szerint a télen keletkezett úthibák teljes körû helyreállításával csak májusban végeznek majd.
„Idén kátyús szakaszokon a korábbiaknál is gyakrabban találkozhatunk figyelmeztetõ táblával kombinált sebességkorlátozással. Erre azért érdemes odafigyelni, mert az ilyen útszakaszokon keletkezett kátyúkárt az útkezelõ nem köteles megtéríteni – hívja fel a figyelmet Papp Lajos, a FBAMSZ Gépjármûszekciójának elnöke. – A kártérítési igény további elutasításának indoka a nem megfelelõen dokumentált káresemény szokott lenni.”
Tekintettel arra, hogy a kátyúk még hosszú hónapokig megkeserítik az autósok életét, továbbra sem késõ kátyúkár-biztosítást kötni. Egy kátyúbiztosítás már évi 2-3 ezer forintért elérhetõ, jellemzõen kgfb vagy casco mellé kötik kiegészítõ biztosításként, de önállóan is elérhetõk egyes biztosítóknál. Megkötése casco biztosítás birtokában is indokolt, mivel a casco csak jelentõsebb károsodás esetén releváns: a kátyúkárok átlagos költsége 30-35 ezer forint, a futómû sérülése esetén ez az összeg felmehet 100 ezer forint fölé.
A kátyúkhoz kapcsolódó vezetéstechnikai tanácsok:
1. Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet. Amikor viszont a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált! Ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erõhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futómûvet is.
2. Ha pocsolyába hajtunk, mindig számítanunk kell arra, hogy a felszín akár 20-30 centiméter mélységû gödröt rejt.