Drogos járművezetők - fokozott aggodalomra okot adó kockázat az európai utakon
2024.05.16

Ausztriában sajnos igen nagy a valószínűsége annak, hogy drogos járművezetővel találkozunk az utakon. Egy nemrégiben készült tanulmány szerint az elmúlt tizenkét hónapban tovább nőtt a drogos sofőrök száma, legalább 23%-kal. Ennek ellenére csak körülbelül 3%-ukról érkezett bejelentés - olvasható az Osztrák Biztosítók Szövetsége (VVO) által közzétett cikkben.

A kábítószeres vezetés a biztosítók számára is érdekes kérdés. A legtöbben egyetértenének azzal, hogy az ittas vagy kábítószeres vezetésért elítélteket elrettentő intézkedésként ki kellene zárni a biztosítási fedezetből. De vajon ugyanezek a kizárások vonatkoznak-e azokra is, akik a megengedett alkoholhatár alatt vezetnek vagy vényköteles gyógyszereket szednek?” - olvasható a Mathews Comfort, egy oxfordi székhelyű független biztosítási alkusz által közzétett cikkben.

Számos gépjármű-felelősségbiztosítási szerződésben szerepel kizárás arra az esetre, ha valaki olyan mértékű alkohol vagy kábítószer hatása alatt vezet, amely abban az országban, ahol a baleset történik, bűncselekménynek számítana. Így sok biztosító fedezetet nyújt a kárigényre abban az esetben, ha a járművezető ital- vagy kábítószer-fogyasztása „a határérték alatt” volt. Azonban még így is, ha a nyilvántartásban szerepel egy kábítószeres vagy ittas vezetéses eset, az befolyásolja a járművezető jövőbeli biztosíthatóságát, vagy legalábbis a biztosítási kötvényének árát.

Míg az ittas vezetés meglehetősen rendezett kérdés, mivel a legtöbb országban teljes tilalom van érvényben a befolyásoltság alatt történő volán mögé ülést illetően, addig a kábítószeres vezetés helyzete egy kicsit árnyaltabb.

„A kábítószerek elterjedtsége a közlekedésben az utóbbi években egyre nyilvánvalóbbá válik. A közúti ellenőrzések és az önbevallásos felmérések adatai alapján a kábítószer hatása alatt vezetők aránya a járművezetők körében 2-5% közöttire becsülhető. Egyes napokon és időpontokban (pl. hétvégén, ünnepnapokon, éjszaka stb.) ez az arány átlagosan 27%-ra is emelkedhet” - olvasható az Európai Bizottság »Az alkohol és kábítószer hatása alatti vezetés megelőzése« című tanulmányában.

A vonatkozó jogszabályok azonban nem teljesen összehangoltak Európa-szerte. Nem minden országban végeznek drogellenőrzést balesetek esetén, nem minden országban veszik figyelembe ugyanazt a droglistát és ugyanazokat a határértékeket. Van tehát még tennivaló a kábítószeres vezetés kockázatának teljes megértése, mérése és csökkentése érdekében.

Visszatérve az osztrák példához, tavaly pontosan 8 676 emberről jelentették a bűnüldöző szervek, hogy kábítószer hatása alatt állt a közúti forgalomban. Azonban még ez a lenyűgöző szám is csak a jéghegy csúcsa, amint azt a Közlekedésbiztonsági Kuratórium (KFV) „sötét terepkutatása a kábítószerekről” is mutatja.

Eszerint ugyanis a megkérdezettek 5%-a (n=1.004) az elmúlt tizenkét hónapban úgy vezetett autót, hogy kábítószer hatása alatt állt. Az összlétszám Ausztriában mintegy 250 000 emberre vetíthető ki. A 2021-es összehasonlító vizsgálat óta a kábítószer-fogyasztók száma 23%-kal nőtt (2021: 204 000 fő).

„A kábítószer az utakon hatalmas biztonsági kockázatot jelent. Hatékony intézkedések léteznek, ezeket Ausztriában aktívan és erőteljesen végre kell hajtani” - mondja a KFV igazgatója, Mag. Christian Schimanofsky.

Bécsben a legutóbbi, 2021-es felmérés óta a kábítószer-fogyasztók száma 50 000-ről 75 000 főre nőtt 2023-ra. Alsó-Ausztriában 40 000-ről 52 000 főre emelkedett, a közép-déli régióban (Stájerország, Karintia, Burgenland) pedig a kábítószer-fogyasztók száma még meg is duplázódott, 25 000-ről 52 000 főre. A nyugati régióban (Salzburg, Tirol, Vorarlberg) azonban összességében enyhe csökkenés volt tapasztalható, 35 000-ről 28 000 főre. Felső-Ausztriában a tendencia szintén enyhén lefelé mutat, miután 55 000-ről 42 000 főre csökkent, de a számok továbbra is túl magas szinten vannak. A nők körében is jelentős növekedés tapasztalható: Míg 2021-ben az összehasonlító vizsgálatban 35 000 női kábítószer-vezető volt az osztrák utakon, addig 2023-ban ez a szám több mint kétszeresére, 90 000-re emelkedett. A férfiak esetében a 2021-es, amúgy is magas kiinduló adat 2023-ra 160 000 drogfogyasztóról 169 000-re emelkedett.

Ausztriában a forgalomellenőrzési eljárás meglehetősen bonyolult. Bár a nyáltesztek lehetővé teszik a kábítószeres vezetés azonosítását, nem tartják elég megbízhatónak őket ahhoz, hogy el lehessen ítélni a kábítószeres vezetőket, különösen azért, mert a törvény nem csak a kábítószer-fogyasztás, hanem a vezetési képesség tényleges károsodásának bizonyítását is megköveteli, amit orvosi szakvéleménnyel állapítanak meg, ami így egy hosszadalmas és bonyolult eljárás.

„Míg Németországban, Svájcban és Európa szinte összes többi országában a kábítószer nyálban történő kimutatása már régóta a büntetőjogi felelősségre vonás alapja, addig Ausztriában ez sokkal bonyolultabb” - mondta a VVO.

A KFV szerint a jövőben a nyálmintának kellene bizonyítékként szolgálnia a kábítószer jelenlétére a szervezetben, amelyet a nyálmintavételt követően laboratóriumban értékelnek ki. A helyszíni átvételhez nincs szükség orvosi személyzetre. Mobil laboratóriumot, amelyet a KFV demonstrációs céllal hozott Ausztriába, mostantól a KFV Ausztriának is előírja. A mobil laboratórium analitikai eszközöket, laboratóriumi műszereket és számítógépeket tartalmaz.