Egyre kevesebben halnak meg az európai utakon
2014.04.01
2013-ban egymillió fõre átlagban 52 halálos közúti baleset jutott az Európai Unióban. Egy év alatt uniós átlagban 4-gyel, azaz 8 százalékkal csökkent az egymillió lakosra jutó halálos közúti balesetek száma, és így az Európai Bizottság szerint reális esély van annak az uniós célnak az elérésére, hogy 2020-ra 2010-hez képest felére csökkentsék a tragikus kimenetelû balesetek számát Európa útjain.

2010-ben átlagosan még 62 halálos balesetet regisztráltak az EU-ban egymillió fõre (2001-ben 113-at). Ezt sikerült 2013-ra 52-re lefaragni, és ha ilyen ütemben javul a mérleg 2020-ra elérhetõ lehet a 31-es tagállamonkénti átlag.

Bár a javulásra nincs egyetlen magyarázat, a közlekedési politikáért felelõs uniós biztos szerint egyre többen vezetnek körültekintõen és egyre többen tartják tiszteletben a közlekedési szabályokat. „Változott a vezetési kultúra. Egyre többen vezetnek felelõsen és körültekintõen” – közölte Siim Kallas a BruxInfónak a baleseti statisztikákban bekövetkezett javulás okait firtató kérdésére válaszolva. A biztos ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy országról-országra eltérõek a hagyományok és a vezetési kultúra. Németországban például a viszonylag magas sebességlimit dacára is az egyik legalacsonyabb a halálos közúti balesetben elhunytak száma.

Németország mellett Hollandia, Svédország, Nagy-Britannia és Dánia számít a legbiztonságosabbnak, míg Lettországban, Litvániában, Lengyelországban, Horvátországban, Luxemburgban és Bulgáriában a legnagyobb a tragikus kimenetelû közúti balesetek száma (ezekben az államokban egytõl-egyig 80 felett van a mutató).

Magyarországon 2013-ban egymillió fõre 59 halálos közúti baleset jutott, ez kettõvel kevesebb, mint egy évvel korábban. 2010-ben még 74, 2001-ben pedig 121 volt a halálozási arány.

A közúti balesetben elhunyt gyalogosok száma ugyanakkor a vártnál kisebb mértékben csökkent, a tragikus végû kerékpáros-balesetek száma pedig egyenesen nõtt. Ez részben azzal magyarázható, hogy egyre több ember pattan biciklire az Európai Unióban.