Fogyasztóvédelem: végre nem kell bírósághoz fordulni a vitás ügyekben!
2011.11.29
Az Európai Bizottság ma olyan jogszabálycsomagot terjesztett elõ, amely biztosítja, hogy az uniós fogyasztók a bíróság bevonása nélkül is megoldhassák problémáikat függetlenül attól, hogy a szerzõdéses vita milyen terméket vagy szolgáltatást érint, és az európai egységes piacon hol (azaz belföldön vagy külföldön) vásárolták õket.

2010-ben minden ötödik fogyasztó problémákat tapasztalt, amikor az egységes piacon árukat és szolgáltatásokat vásárolt. Ha az eladó nem hajlandó megjavítani elromlott és még garanciális laptopját, vagy nem ért szót egy utazási ügynökkel egy kudarcba fulladt nyaralás költségeinek visszatérítésével kapcsolatban, a megoldásért nem kell a bírósághoz fordulnia. Sajnos azonban a bíróságon kívüli vitarendezés az Unióban ma még csak néhány ágazatban és területen lehetséges. A probléma megoldására az Európai Bizottság ma olyan jogszabálycsomagot terjesztett elõ, amely biztosítja, hogy az uniós fogyasztók a bíróság bevonása nélkül is megoldhassák problémáikat függetlenül attól, hogy a szerzõdéses vita milyen terméket vagy szolgáltatást érint, és az európai egységes piacon hol (azaz belföldön vagy külföldön) vásárolták õket. A másik uniós országból az interneten vásárló fogyasztók számára a Bizottság létre kíván hozni egy egységes uniós online platformot, amellyel a szerzõdéses vitákat 30 napon belül online rendezni lehet.

Az alternatív vitarendezés a fogyasztók számára gyorsabb, olcsóbb és egyszerûbb megoldás, mint a bírósági eljárás. Becslések szerint a színvonalas alternatív vitarendezéshez való teljes körû hozzáférés az egész EU-ban évente kb. 22,5 milliárd eurót takarít meg a fogyasztóknak. Segítséget jelent a vállalkozásoknak is ügyfélkapcsolataik kezelésében és vállalati arculatuk javításában. A Bizottság azt várja a jogszabálycsomagtól, hogy növelje a fogyasztóknak az uniós egységes piacba vetett bizalmát, az egységes piac ugyanis nagyobb kínálatot és kedvezõbb árakat jelent számukra, ezáltal hozzájárul az uniós gazdaság növekedéséhez.

John Dalli, egészség- és fogyasztóügyekért felelõs európai biztos a következõket mondta: „Elfogadhatatlan, hogy ennyi fogyasztói probléma megoldatlan marad, és mindez azért, mert a fogyasztóknak nem áll rendelkezésükre hatékony eszköz a kereskedõkkel folytatott vitáik rendezésére. Ez kihat anyagi helyzetükre és az uniós piacba vetett bizalmukra is, és lelassítja az európai növekedést is. Ha elfogadják a javaslatokat, amelyeket ma elõterjesztek, az európai fogyasztók könnyebben, gyorsabban és olcsóbban oldhatják meg problémáikat függetlenül attól, hogy az EU-ban hol és miként vásároltak árut vagy szolgáltatást.\"

Mit fogadtak ma el?

  • Az alternatív vitarendezésrõl szóló irányelv biztosítja, hogy a fogyasztók és vállalkozások közötti bármilyen szerzõdéses vita rendezésére színvonalas, bíróságon kívüli szervezetekhez lehessen fordulni. A javaslat értelmében:
  • az alternatív vitarendezési szervezeteknek meg kell felelniük bizonyos minõségi kritériumoknak, ezek: megfelelõ szakértelem, pártatlanság, eredményesség és méltányosság.
  • a vállalkozásoknak tájékoztatniuk kell a vásárlókat arról, hogy esetleges szerzõdéses vita esetén melyik alternatív vitarendezési szervezethez fordulhatnak;
  • az alternatív vitarendezési szervezeteknek 90 napon belül rendezniük kell a vitákat.
  • Az internetes vitarendezésrõl szóló rendelet uniós internetes platformot hoz létre, amely egységes ügyintézõ felületként szolgál a fogyasztók és vállalkozások számára a másik uniós országból történõ internetes vásárlásokkal kapcsolatos viták internetes rendezésére. Ez az egységes európai ügyintézõ felület:
  • a fogyasztó panaszát automatikusan az illetékes nemzeti alternatív vitarendezési szervezethez küldi;
  • megkönnyíti a 30 napon belüli vitarendezést.

Mit nyernek a fogyasztók és a vállalkozások?

  • A fogyasztók hatékonyan és olcsón rendezhetik a kereskedõkkel folytatott vitáikat, bármilyen árut vagy szolgáltatást, bármilyen módon (online vagy offline) és bárhol is vásároltak az EU-ban (belföldön vagy külföldön).
  • A másik tagállamból interneten vásárló fogyasztók az uniós kereskedõkkel folytatott szerzõdéses vitáikat teljes egészében az interneten tudják rendezni.
  • A fogyasztók megtakarításai becslések szerint az EU GDP-jének 0,2%-t jelentik majd (22,5 milliárd eurót).
  • A vállalatok számára az alternatív vitarendezés lehetõsége kulcsfontosságú az ügyfélkapcsolatok kezeléséhez és a vállalati arculat javításához, és megspórolja a perköltségeket is.
  • Az európai fogyasztók és kereskedõk meggyõzõdhetnek róla, hogy minden bíróságon kívüli európai vitarendezési szervezet ugyanazoknak a kritériumoknak felel meg. A szervezetek átláthatóak, megfelelõ szakértelemmel rendelkeznek, pártatlanok, eredményesek és méltányosak.
  • Végül a megnövekedett bizalom arra sarkallja a fogyasztókat, hogy az uniós egységes piacon aktívabban keressék a kedvezõ ajánlatokat és legjobb árakat, ami ösztönzi a versenyt és a gazdasági növekedést.

Jelenleg több mint 750 alternatív vitarendezési szervezet mûködik az EU-ban. Néhány uniós tagállamban azonban csak néhány régióban vagy csak néhány ágazatban (pl. pénzügyi szolgáltatás vagy telekommunikáció) lehet igénybe venni õket. A fogyasztók és a vállalkozások körében az alternatív vitarendezés továbbra sem eléggé ismert. A külföldrõl történõ internetes vásárlók számára az internetes vitarendezés még nincs kidolgozva.

A megoldatlan fogyasztói viták költségei az EU GDP-jének 0,4%-ra tehetõk. Ez magában foglalja az európai fogyasztók által a másik tagállamban vásárláskor adódó problémák miatt elveszett pénzt is, ami kb. 500 millió és 1 milliárd euró közöttire becsülhetõ.

A következõ lépések

Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa kötelezettséget vállalt, hogy az egységes piaci intézkedéscsomag prioritási intézkedéseként 2012 végéig elfogadja a csomagot (lásd: IP/11/469). A csomag egyben az európai digitális menetrend egyik intézkedését is megvalósítja. Az elfogadás után a tagállamoknak 18 hónap áll rendelkezésükre az alternatív vitarendezési irányelv végrehajtására. Ez azt jelenti, hogy 2014 második felére az egész EU-ban színvonalas, bíróságon kívüli alternatív vitarendezési szervezetek mûködnek majd. Az egységes online vitarendezési uniós platform ezután hat hónappal (tehát 2015 elején) lesz teljesen mûködõképes, ugyanis a mûködéséhez – ahol szükséges – fel kell állítani és fejleszteni kell a bíróságon kívüli szervezeteket.