Moody's: Egy aktív hurrikánszezon nagy hatással lehet a viszontbiztosítási ágazatra
2024.06.19

A Moody's szerint 2024-re nagyon aktív atlanti hurrikánszezont jósolnak, amely potenciálisan mélyreható hatással lehet a viszontbiztosítási, a CRE és az ellátási lánc ágazatra, valamint a hitelképességre és az általános gazdasági erősségre az egyes globális régiókban és a szélesebb piacokon.

2017 óta, amikor a 12 éves hurrikánszárazság véget ért, az észak-atlanti hurrikánok 275 milliárd dollárnyi biztosított kárba kerültek a biztosítási ágazatnak - magyarázta Julie Serakos, biztosítási ügyvezető igazgató.

A part menti területek megnövekedett népességével, valamint más tényezőkkel, mint a társadalmi infláció, az építési infláció és a szabályozási előírások, az eseménykárok eszkalálódtak.

A szakértők szerint 2024-re átlagosan 22 nevesített vihar várható, szemben az 1991 és 2020 közötti történelmi átlag évi 14 nevesített viharral. A Munich Re körülbelül 23 ciklonra számít az Atlanti-óceán trópusi északi részén, amelyek közül nagyjából 11 potenciálisan hurrikánná alakulhat, és ebből öt válhat súlyos hurrikánná, amely elérheti a 110 mph (177 km/h) feletti szélsebességet is.

„Bár a 2023-as hurrikánszezonban nem voltak költséges hurrikánok, a hosszú távú tendencia borzalmas” - mondta Chris Lafakis, a Moody's Analytics éghajlati közgazdásza. „A növekvő hőmérséklet és az emelkedő ingatlanértékek kombinációja azt eredményezte, hogy a 19 legköltségesebb trópusi ciklonból 17 az Egyesült Államokban az elmúlt 20 évben következett be, még az inflációval való kiigazítás után is. Ráadásul a NOAA becslése szerint az elmúlt 5 évben (2018-2022) az USA-ban bekövetkezett milliárdos katasztrófák összköltsége 595,5 milliárd dollár, az 5 éves éves költségátlag 119,1 milliárd dollár, ez utóbbi közel háromszorosa a 43 éves inflációval kiigazított éves átlagköltségnek. Ezek a költséges viharok a biztosítási piac destabilizálásával is fenyegetnek, mivel egyre több magánbiztosító hagyja el a drága ingatlanpiacok, például Kalifornia és Florida egyes részeit vagy egészét."

Adam Kamins, a Moody's Analytics vezető regionális közgazdásza hasonlóan vélekedik, és megjegyzi, hogy ha az előrejelzőknek igazuk van, 2024-ben katasztrofális hurrikánszezonra számíthatunk, különösen mivel nagyon kevés jel utal arra, hogy a nagy kockázatú tengerparti területeken lelassulna az építkezés. Emiatt úgy véli, hogy egy nagyobb viharnak jelentős következményei lennének, nemcsak az emberi áldozatok, hanem a termeléskiesés és az anyagi károk tekintetében is.

A CRE-ágazatot is érintené a hurrikánszezon, mivel egy olyan időszakban érkezhet, amikor az ágazat a megfizethetőségi kihívásokkal és a biztosítások elérhetőségével küzd.

Natalie Ambrosio Preudhomme, kereskedelmi ingatlanokért felelős igazgatóhelyettes kijelentette: "Az erős viharnak való kitettség befolyásolhatja a hitelezők és a hitelfelvevők kockázati hajlandóságáról és alternatív kockázatátviteléről folyó beszélgetéseket. Eközben minden egyes hurrikánszezon a part menti ingatlanpiacok változó hosszú távú életképességének szélesebb körű megértését segíti elő, részletesebb képet festve a hurrikánoknak kitett területek kockázatáról, ellenálló képességéről, helyreállításáról, eszközértékéről és biztosíthatóságáról."

Mindezek ellenére vannak pozitív vélemények is, hiszen az is elhangzott, hogy a viszontbiztosítók jól pozícionáltan, erős tőkével vágnak neki a 2024-es hurrikánszezonnak - emelte ki James Eck, a Moody's pénzügyi intézményekért felelős alelnöke és vezető hiteltanácsadója.

Így folytatta: "A vagyoni katasztrófák árazása továbbra is magas, bár egyre több verseny lép a piacra, különösen a viszontbiztosítási programok felső határán. A viszontbiztosítási feltételek általában szilárdak maradnak, az elsődleges biztosítók több kockázatot tartanak meg alacsonyabb megtérülési időszakok mellett.”

John Donigian, az ellátási lánc stratégiáért felelős vezető igazgató hasonlóan vélekedik, mint Eck, megjegyezve, hogy bár az idei hurrikánszezon az előrejelzések szerint súlyosabb lesz, és hatással lehet az ellátási láncokra, a jó kockázatcsökkentési stratégiák már működnek.

"A közelgő atlanti-óceáni hurrikánszezon kihívások elé állítja az ellátási láncokat egy olyan időszakban, amikor azok már most is próbálják kezelni a folyamatban lévő kockázatokat és kiépíteni a rugalmasságot. A kikötők és repülőterek lezárása, a kulcsfontosságú infrastruktúrában bekövetkezett károk és az evakuálások miatt eltömődött autópályák lelassíthatják a logisztikát és akadályozhatják az áruforgalmat. A hurrikán útvonalában lévő létesítmények termelési leállásokat és készletveszteségeket szenvedhetnek el. Az ellátási lánc kiadásait is befolyásolhatja, ha a biztosítási kárigények megugrása a vállalkozások számára megnövekedett díjakat eredményez, vagy az áruk szűkössége a költségek emelkedését okozza.Bár a hurrikánszezon most korábban kezdődik és súlyosabb, az Öböl-part és az USA keleti partvidéke mentén működő vállalatoknak bőséges tapasztalatuk van a kockázatcsökkentő stratégiák alkalmazásával, például a várható hurrikán útvonalán kívül eső elosztóközpontokban vásárolt áruk elhelyezésével. - mondta el Donigian.

„A kockázatok - beleértve az ismétlődő fennakadásokat, a létesítménykárokat, valamint a bevételkiesést és a kiadásokat - arra kell, hogy késztessék a vállalatokat, hogy folytassák ellátási lánchálózataik újratervezését, valamint a kulcsfontosságú kiszolgáló csomópontok és beszállítók diverzifikálását, hogy korlátozzák az ezeknek a veszélyzónáknak való kitettséget.” - tette hozzá.