Nélkülözhetetlen a digitalizáció, de kevés cégvezetõ készül rá tudatosan
2018.04.12
A megkérdezett cégvezetõk többsége nélkülözhetetlennek látja a digitalizációt és fejleszti önmagát, de csak a felüknek van digitális stratégiája - idézi a Spark Institute at IBS felmérését a Világgazdaság.

A budapesti székhelyû nemzetközi vezetõképzõ intézet azt vizsgálta, mit gondolnak a hazai közép- és nagyvállalati döntéshozók a digitális transzformációról. Ebbõl kiderült, hogy a vezetõk 91 százaléka szerint az a cég, amelyik nem fektet digitális fejlesztésekbe, nagy eséllyel elbukik.

Túlnyomó többségük nélkülözhetetlennek látja a digitális megoldások és eszközök alkalmazását, ugyanakkor nincs egységes kép a vezetõk fejében a digitalizációról: 31 százalékuknak ez szimplán technológiai kérdés, 30 százaléknak egy új szemléletmódot, 24 százaléknak kultúraépítést jelent a cégen belül, 16 százalék pedig módszertani kérdésnek tartja.

Amiben már jobban egyetértenek, az az, hogy milyen lehetõségekkel kecsegtet a digitalizáció. A megkérdezettek fele bevételnövekedést vagy költségcsökkenést, másik felük új termékek bevezetését, új piacok meghódítását várja tõle.

Ennek ellenére csak a cégvezetõk fele foglalkozik tudatosan a digitalizációval, 54 százalékuknak van digitális stratégiája.

A megkérdezettek háromnegyed része felkészültnek vallja magát a digitalizáció hatására létrejövõ változásokra és nyitottsággal néz szembe a kihívásokkal. Többségük - 68 százalékuk - úgy véli, emiatt átstrukturálódnak a munkafolyamatok, és a munkavégzéshez szükséges tudás jellege is változik, ezért ugyanannyi, de más képességû munkaerõre lesz szüksége a jövõ szervezeteinek.

Attól sem félnek, hogy pozíciójuk veszélybe kerülne a megváltozott környezetben, sõt legnagyobb részük, 73 százalékuk egyenesen úgy tekint a digitális átállásra, hogy annak hatására több szakmai lehetõség közül válogathat.

A megkérdezettek alig 19 százaléka állította, hogy magabiztos tudással tudja segíteni cégét a digitalizációban. Ugyanakkor a döntéshozók jelentõs része, 42 százaléka érzi úgy, hogy azért alapvetõen tájékozottnak érzi magát a témában, de majdnem ugyanekkora részük, 39 százalékuk egyáltalán nincs képben, vagy csak felszínes tudással rendelkezik. 

A kutatás szerint a magyar cégek digitális transzformációjának három fõ gátja van: a házon belüli szakértelem hiánya, a félelem a megszokott útról való letéréstõl, tehát a kis kockázatvállalási hajlandóság és a vállalati rugalmatlanság.

Pozitív, hogy a megkérdezett vezetõk közül tízbõl kilenc tervezi, hogy továbbképzi magát egy éven belül valamilyen digitalizációval kapcsolatos üzleti vagy technológiai témában. A felmérés azt mutatja, hogy a digitális készségek mellett milyen irányban fejlesztenék még magukat a vezetõk: ezek között ott van az agilis módszertanok elsajátítása, megnyerõbb kommunikációs képesség, a gyors, rugalmas, innovatív és kreatív gondolkodásmód, a kudarctûrés képessége és a piac mélyebb ismerete, valamint az ahhoz szükséges szaknyelvek megtanulása.