Az EU-n belül Svédországban a legjobb (25 haláleset/millió lakos) és Romániában a legrosszabb (98 haláleset/millió lakos) a helyzet. Magyarországon a közúti közlekedés biztonsága elmarad az uniós átlagtól: 2017-ben egymillió lakosra vetítve 64-en vesztették életüket a magyar közutakon, de pozitív fejlemény, hogy ez csökkenést jelent 2010-hez képest (74 haláleset/millió lakos).
Ha a 2017-es adatokat összevetjük a korábbi évekével, azt látjuk, hogy a halálesetek száma uniós szinten 300-zal (2 százalékkal) kevesebb a 2016-os adatokhoz képest, 2010-hez viszonyítva pedig számottevõ, 20 százalékos javulás mutatkozik - akkor ugyanis 6200-zal többen haltak meg az európai közutakon. A tendencia tehát egyértelmûen biztató.
Ennek ellenére az, hogy az EU teljesíteni tudja a maga elé kitûzött célt, és 2020-ra felére csökkentse a halálos kimenetelû közúti balesetek számát 2010-hez képest, nagyon kemény feladatnak ígérkezik. Ezen túlmenõen tavaly becslések szerint 135 000-en szenvedtek súlyos sérülést közúti balesetben, akiknek jelentõs hányada veszélyeztetett úthasználó, azaz gyalogos, kerékpáros vagy motoros volt. A halálos kimenetelû és a sérüléssel járó közúti balesetek az áldozatokon és a sérülteken kívül a társadalom egészére is súlyos csapást mérnek. A balesetek kapcsán felmerülõ társadalmi-gazdasági költségek (rehabilitáció, egészségügyi ellátás, anyagi károk stb.) évente hozzávetõleg 120 milliárd eurót tesznek ki.
Minden érintettnek további erõfeszítéseket kell tennie annak érdekében, hogy az európai utak biztonságosabbá váljanak. A napi szintû feladatok többségét – például a jogérvényesítés és a tudatosságnövelés terén – a tagállami és a helyi hatóságok látják el, a bizottság pedig megkezdte egy sor konkrét intézkedés kidolgozását, hogy a közúti közlekedésbiztonsági helyzet tovább javuljon. E munka keretében a bizottság várhatóan felül fogja vizsgálni a jármûbiztonságra és a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezelésére vonatkozó európai szabályokat, illetve kezdeményezést indít az együttmûködésen alapuló, összekapcsolt és autonóm mobilitásra való biztonságos átállás elõsegítése érdekében. A szóban forgó intézkedéseket a bizottság a tervek szerint májusban fogja elõterjeszteni.