Amerikai csata India meghódításáért
2018.05.13
Az indiai e-kereskedelmi piac mérete 2025-re elérheti a 200 milliárd dollárt; nem véletlen, hogy a szakma amerikai nagyjai fantáziát látnak az ottani terjeszkedésben - írja a vg.hu.

A Walmart–Amazon e-kereskedelmi háború legújabb áldozata az indiai piacon meghatározó Flipkart lett, amelyben a Walmart 16 milliárd dollárért 77 százalékos részesdést szerzett. Ez volt a hagyományos kiskereskedelmi piacot évtizedek óta uraló Walmart eddigi legnagyobb felvásárlása, amelyet újabbak követhetnek, ha tartani akarja pozícióit az Amazonnal szemben. Az üzlet bejelentésére szerdán 3 százalékkal esett a Walmart árfolyama, miután közölték, hogy a felvásárlással kapcsolatos kiadások 25-30 centtel csökkentik a jövõ januárban végzõdõ, 2019-es üzleti év egy részvényre esõ eredményét (EPS).

Nem kis tételrõl van szó, hiszen a 2018-as üzleti évben az EPS 3,28 dollár volt. Mi több, a jövõ februárban induló 2020-as üzleti évben 60 centre teszik az indiai mûködéssel kapcsolatos fejlesztések EPS-csökkentõ hatását. Ez persze csekély ár ahhoz, hogy a világ második legnépesebb, 1,35 milliárd fõt számláló piacán megkerülhetetlenné váljanak. Nulláról indultak ott, ahol a 7Park Data áprilisi adatai szerint az Amazonnak már 44 százalékos piacrésze van, míg a Flipkartnak 40. Pontosabban az amerikaiak az alapokat már bõ tíz éve letették, hisz a Walmart huszonegy, nagykereskedõket kiszolgáló áruházat mûködtet.

A fogyasztókkal viszont nem kerülhetett közelebbi kapcsolatba, mivel az indiai törvények korlátozzák a külföldi láncok megjelenését a döntõen családi kisboltokkal jellemzett kiskereskedelemben. 

A PwC becslései szerint tavaly 17 milliárd dolláros forgalom volt az indiai online áruházakban, a szappantól az élelmiszereken át az okostelefonig mindent árusító Flipkart ebbõl legkevesebb 4,6 milliárdot hasított ki. A bõvülés elképesztõ ütemûnek ígérkezik, a Morgan Stanley szerint 2025-ben már 200 milliárd dolláros lehet az indiai e-kereskedelmi piac forgalma. A Walmart azonban másokat is bevesz az üzletbe, a Reuters úgy tudja, hogy a Google anyacége, az Alphabet például 3 milliárd dollárért 15 százalékos részesedést szerezhet a Flipkartban.