A hazai autósok negyede nyitott az elektromos autó vásárlására
2018.05.22
Új személyautó vásárlásakor 10-bõl 9-en mérlegelnék egy alternatív meghajtású autó beszerzését a jövõben - írja az Ipsos felmérése alapján a bankkalkulátor.hu.

Az autóvezetõk 54 százaléka számára már jelenleg is megoldást kínálna egy korszerû elektromos autó a hétköznapokban, a megismert autóhasználati szokások alapján. Az Ipsos szakemberei egy kutatássorozat elsõ lépéseként még tavaly felmérték a hazai autósok elektromos autózáshoz való pillanatnyi viszonyát, illetve a jövõbeni beszerzési terveket.

„Az online kérdõív segítségével megkérdezett 863, jogosítvánnyal rendelkezõ, saját vagy céges autót használó interjúalany válaszai alapján 2019-ig a célcsoport közel harmada váltja le jelenlegi autóját” - mondta Kovács Balázs, a kutatási projekt vezetõje. „Új személyautó vásárlásakor 10-bõl 9-en mérlegelnék egy alternatív meghajtású autó beszerzését a jövõben. Az elektromos autók mára már ténylegesen is a hétköznapi beszédtéma részét képezik.”

A kutatócég becslése szerint a teljes autós célcsoport negyede, míg a viszonylag új (5 évnél fiatalabb) autót használók harmada venné számításba legközelebb e-autó vásárlásának lehetõségét. A vizsgálatok kimutatták, hogy szociodemográfiai háttér szerint a gyerekes családosok és a diplomás autósok különösen nyitottak a tisztán elektromos hajtású gépkocsik vásárlására.

Az asszociációs vizsgálatok eredményei alapján nem csupán a racionalitás (kedvezõ adófeltételek és használati költségek), vagy a környezetvédelem szól a villanyautók mellett, de a kapcsolt várakozások között az autózás újszerû élménye is megjelenik. A legnagyobb félelmet a magas beszerzési ár és a korlátozott utazási távolság jelentik.

A válaszadók becslése szerint már egy mai korszerû e-autó is képes biztosítani akár 300 kilométeres távot egyetlen feltöltéssel, ami azt mutatja, hogy a többség túlbecsüli a villanyautók valós kapacitását. A nyitott kérdésre adott válaszok alapján egy elektromos autótól elvárt, egyetlen töltéssel megtehetõ minimális távolság ennél is nagyobb, átlagosan 375 km. A tényleges napi használatot felmérve ugyanakkor kiderült, hogy a legritkább esetben van szüksége egy áltagos magyar autóhasználónak erre a hatótávra.

A megismert autóhasználati szokások alapján az Ipsos kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy a megtett távolságot, és a töltési lehetõségeket figyelembe véve az autóvezetõk 54 százaléka számára már jelenleg is megoldást kínálna egy korszerû elektromos autó a hétköznapokban. A hosszabb utazások igénye miatt az átlagos hétvégi használatra vonatkoztatva ez az arány valamivel alacsonyabb, 49 százalékos. A valódi gátat sokkal inkább az ismeretek hiánya, a fogyasztói tévhitek, és nem utolsó sorban a relatíve magas beszerzési árak jelentik.

A forgalomban levõ márkák ismertségét illetõen a spontán módon elsõ helyen felidézett e-márkák között a Tesla és a Nissan, míg a típusok között a Leaf és az i3 vezet. A villanyautózás rajongói körében valamennyi típus ismertsége és kedveltsége magasabb az átlagnál, különösen igaz ez a Tesla modellekre. - A potenciális, azaz a jövõbeni e-autó vásárlásra kiemelkedõ nyitottságot mutató felhasználók céljai között pedig már Volkswagen, Hyundai, Kia, Citroen és Chevrolet modellek tervezett beszerzése is magasabb arányban jelenik meg - tette hozzá az Ipsos szakembere.

Hazánkban mind a tölthetõ autók használhatóságának, az infrastrukturális ellátottságnak, mind pedig a kereseti aránytalanságnak köszönhetõen jelentõs a fõváros túlsúlya jelenleg a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és az e-Mobi adatai szerint. Bár az új személygépkocsik legfeljebb ötöde van a fõvárosban regisztrálva, a statisztikák szerint a zöld rendszámos autók körülbelül háromnegyede valamely budai kerületben talál gazdára.

A feltárt eredményeket figyelembe véve egy gyorsan változó, minden szereplõtõl egyedi stratégiát megkövetelõ piac az elektromos autók piaca, melyhez az Ipsos szakemberei e-Car Mirror néven egy egyedi támogató eszközt hoztak létre, mely tracking jelleggel követi a magyar e-autós piaci hangulatot, és becsüli meg a konkrét kereslet jövõbeni alakulását, magánszemélyek és vállalatok szintjén egyaránt. 

Szakértõi becslések szerint már több, mint 3000 darab tisztán elektromos autó van regisztrálva hazánkban, míg év végére 5000 feletti darabszám valószínûsíthetõ. A következõ években átlagosan 65-68 százalékos bõvüléssel számol a kormányzat.