Egy indiai adóhatóság kiderítette, hogy a brit Aviva biztosító 2017 és 2023 között hamis számlák és titkos készpénzkifizetések segítségével megsértette az értékesítési ügynököknek fizetett jutalékok felső határára vonatkozó helyi előírásokat.
Egy augusztus elején kiadott adóügyi értesítés szerint az Aviva indiai egysége körülbelül 26 millió dollárt fizetett olyan szervezeteknek, amelyek hamisan azt állították, hogy marketing- és képzési szolgáltatásokat nyújtanak. Ezeket a vállalkozásokat valójában arra használták, hogy pénzeszközöket juttassanak el az Aviva ügynökeihez anélkül, hogy valódi munkát végeztek volna.
A hamis számlákat az Aviva állítólag arra használta, hogy adójóváírást igényeljen és 5,2 millió dollárnyi adót kerüljön el Indiában. A nyomozók szerint az Aviva akcióinak célja az volt, hogy még több üzletet és piaci részesedést szerezzen.
A vállalat akár 11 millió dolláros büntetésre is számíthat, ami nagyjából megegyezik az indiai életbiztosítások értékesítéséből származó 2023-as nyereségével.
Ez az ügy része egy nagyobb, 16 indiai biztosítót érintő vizsgálatnak, amely 2023 szeptemberében kezdődött, és amely állítólag 610 millió dollárnyi be nem fizetett adót, kamatot és büntetést érint.
Ennek a szélesebb körű vizsgálatnak a részeként az indiai adóhatóság 2017 óta a Bajaj Allianz Life Insurance és az ICICI Prudential Life Insurance társaságoknak is feljelentést tett állítólagos adócsalás miatt.
Az indiai áru- és szolgáltatási adóügyi főigazgatóság (DGGI) várhatóan további biztosítótársaságoknak is küld majd felszólításokat, többek között egy kormányzati tisztviselőnek.