Versenyben a jövõ startupjai
2018.06.05
A jövõ startupjait építõ fiatalokat 37 cég és az általuk delegált 84 mentor segítette, a uSchool oktatási program során 11 eseményen vehettek részt olyan szervezetek jóvoltából, mint a KPMG, a Heim Pál Alapítvány, az Invendor Kft., az NN Biztosító innovációs programja a Sparklab by NN vagy a United Way Magyarország. A 40 budapesti és debreceni középiskolát képviselõ diák-startupok közül az öt legjobb a Brain Bar Budapest konferencián versenghet a fõdíjért.

Minden eddiginél több fiatal vett részt a uSchool oktatási programban: a 96 diákból álló 21 csapat a világ vezetõ vállalatai és startupjai által használt ötletfejlesztési megoldásokat ismertek meg, a való életben is használható üzleti ismereteket szereztek. A Magyarországi Brit Kereskedelmi Kamara (British Chamber of Commerce in Hungary – BCCH) és az Invendor Tanácsadó Kft. stratégiai partnersége, a BCCH-uSchool Entrepreneurship Club keretében vonja be a diákok képzésébe a versenyszektor szereplõit. A május 27-i elõdöntõn a szakmai zsûri kiválasztotta az öt legígéretesebb diákvállalkozást:

· a GrEAT alkalmazással beolvashatjuk az élelmiszerek csomagolásán feltüntetett allergéneket, így segít a tudatos és biztonságos választásban, ezzel jelentõsen megkönnyítheti az élelmiszerallergiások életét,

· a Dorm8 alkalmazása segítségével az egyetemi hallgatók egyéni igényeiknek megfelelõ albérletet kereshetnek,

· a Rekamé projekt célja, hogy megvalósítsa Magyarország elsõ fenntartható food truckját: a csapat az élelmiszerhulladék minimalizálása érdekében olyan alapanyagokat használna a fõzéshez, melyek szavatossági ideje a közeljövõben lejár,

· a Mobile-Safe egy ujjlenyomat-olvasóval ellátott okospénztárca, amely GPS-es nyomkövetést is kínál bármilyen mobileszközrõl,

· a LED csapat a beltéri falmászást forradalmasítaná LED fényekkel: a mászófalat, illetve a fényekkel kijelölt útvonalat a sportolni vágyók magasságához, testtömegéhez és ügyességéhez igazítaná, variálható nehézségi fokozatokat kínálna.

Más-más iparágakban látnak hazai és nemzetközi potenciált

A BCCH felmérést készített a programban résztvevõ diákok körében arról, hol látnak globális és hazai piaci lehetõségeket, mit tartanak a sikerhez vagy épp kudarchoz vezetõ kulcstényezõknek, mit gondolnak a technológiai fejlõdés várható hatásairól, valamint arról, véleményük szerint mennyiben készíti fel õket a piaci versenyre a közoktatás. Figyelemreméltó, hogy míg a uSchool-diákok a társadalmi fenntarthatóságban, az új kommunikációs megoldásokban és a játékfejlesztésben látják a legnagyobb globális üzleti potenciált, addig a magyar piacon az IT/telekommunikáció, a marketing, illetve az oktatás az a három terület, ahol szerintük egy startup sikeres lehet.

A felmérésben résztvevõ diákok a technológiai fejlõdéssel kapcsolatban inkább optimisták: közel felük szerint a mesterséges intelligencia megjelenése, a robotizáció és a digitális transzformáció elõre viszi a társadalmat, mert könnyebbé és hatékonyabbá teszi a munkát. Bõ egyharmaduk tart attól, hogy a digitalizációval eltávolodhatnak egymástól az emberek, és csupán kevesebb mint negyedük aggódik amiatt, hogy a fejlõdés társadalmi feszültségekhez vezet, mivel a robotok elveszik az emberek munkáját.

Úgy ítélik meg, a sikerhez leginkább kitartásra, problémamegoldó készségre, kreativitásra és piacfókuszú gondolkozásra van szükség, a kudarc legfõbb okai pedig a változástól való félelem, a lustaság, illetve a csapaton belüli konfliktusok lehetnek. Ennek fényében különösen fontos lehet, hogy a uSchool programban résztvevõ diákok szerint a magyar oktatási rendszer leginkább három releváns területen hagy kívánnivalókat maga után: nem fejleszti eléggé a nyitott gondolkodást, a vállalkozói szemléletet és a problémamegoldó készséget.

Így segít az üzleti szféra

„A negyedik ipari forradalom, az egyre gyorsuló technológiai fejlõdés világszerte új kihívások elé állítja a vállalatokat, a munkavállalókat, de a társadalmakat is. Az oktatási rendszerek általában nem tudnak gyorsan alkalmazkodni az ilyen ütemû változásokhoz, a gazdasági szférának viszont túlélése, további sikere miatt muszáj. Jól felfogott érdekünk, hogy a jövõ vezetõit felkészítsük a következõ évtizedek kihívásaira, és ebben a brit kamara feladata és küldetése, hogy a vállalatok szakembereit bekapcsolja ebbe a folyamatba. A uSchool programmal a gyerekek már a középiskolában megismerhetik az új, gyakorlatias, projektalapú gondolkodást, és az elmúlt hónapokban számos izgalmas startup-ötletet dolgoztak ki.” – mondta Kalocsai Kinga, a BCCH elnökségi tagja.

A diákok munkáját segítõ 84 mentor 37 szervezetet képviselt a nagyvállalati, a startup és a civil szférából, a klubok házigazdái a BCCH-n kívül a KPMG, a Heim Pál Alapítvány, az Invendor Kft., az SparkLab és a United Way Magyarország voltak. A kamara egyik tagja, a KPMG által befogadott februári startup-hétvégét több hónapnyi ötletfejlesztés követett. A döntõn a diákok vállalkozókból, befektetõkbõl és más érdeklõdõkbõl álló közönség elõtt mutathatják be kész projektjeiket. A legjobb üzleti ötlettel elõálló csapat kijut Szlovéniába, a nemzetközi döntõbe, ahol a gyõztes nyereménye egy tanulmányút lesz a Szilícium-völgybe. A legjobb három csapat a szlovéniai világdöntõn is részt vehet, ahova idén már az Amerikai Egyesült Államokból is érkezik három diákvállalkozás.

“Vállalkozónak lenni egyfajta látásmód, hozzáállás kérdése is. Meggyõzõdésem, hogy nincs minimuméletkor, középiskolások is lehetnek vállalkozók – mindannyian tudjuk, hogy léteznek 18 év alatti milliárdosok. A uSchool Magyarország is büszkélkedhet remek példaképpel: a 2017. évi nyertes, a Photon alapítója nem csak valóban elindította vállalkozását, de egy inkubátorprogramba is bekerült, és komoly befektetõ is támogatja. Arra számítok, az idei csapatok közül is több sikeres vállalkozássá fejlõdik. Bár a diákoknak szükségük van mentorra ahhoz, hogy megtegyék az elsõ lépéseket, általában sokkal nyitottabbak a tanácsokra, mint a felnõtt startuperek. Idén elsõ alkalommal a mentorokat is értékeltük, a diákok szavazhattak a szerintük legjobbakra. Úgy gondolom, a legkiválóbb mentorok nem csak tudásukkal és hozzáállásukkal, de kapcsolati hálójukkal is támogatták csapatukat a valódi üzleti lehetõség kidolgozásában,” mondta Imre Antonia, a uSchool Magyarország és az Invendor Tanácsadó Kft. ügyvezetõje

“A uSchool egy remek kezdeményezés, amely a mentorprogramon keresztül összehozza a vállalkozó kedvû diákokat és azokat az üzletembereket, vállalkozókat, akik fontosnak tartják, hogy felkészítsék a jövõ generációit az üzleti gondolkozásra és a piaci versenyre.” – hangsúlyozta Iain Lindsay, az Egyesült Királyság magyarországi nagykövete.


Címke: brain bar, oktatási program, startup, uSchool

Megosztom