Az elmúlt négy hónapban négy súlyos baleset történt konténerhajók fedélzetén, ami ismételten felhívja a figyelmet a rakományok megfelelő osztályozásának, csomagolásának, bejelentésének és kezelésének fontosságára. A balesetek miatt a TT, a szállítmánybiztosítási szakértő szigorúbb kockázatkezelési intézkedéseket sürget.
Az elmúlt időszak balesetei több hajót is érintettek: a Northern Juvenile májusban a dél-kínai-tengeren, a Maersk Frankfurt az indiai-óceánon, valamint az MSC Cape Town III Colombóban és a YM Mobility Ningbóban szenvedett tűzesetet. Ezek az incidensek komoly figyelmeztetésként szolgálnak a szállítmányozási iparág számára.
Peregrine Storrs-Fox, a TT munkatársa elmondta, hogy a balesetek okait még vizsgálják, de előzetes jelek szerint legalább két esetben robbanásveszélyes anyagok, például lítium-ion akkumulátorok és tűzgyorsítók is hozzájárulhattak a tűzhöz. Az ilyen események gyakran a rakományok nem megfelelő kezelésére vezethetők vissza, beleértve a szállítmányok veszélyességi osztályozásának elmulasztását és az ellátási lánc partnereivel való hiányos kommunikációt.
A négy baleset közül kettő kikötőkben történt, ahol a parti mentőszolgálatok gyors reagálásának köszönhetően sikerült minimalizálni a károkat és elkerülni a súlyosabb következményeket. Mindazonáltal ezek az esetek rávilágítanak a potenciális környezeti károk és a kikötők működésének veszélyeire.
A megoldás kulcsa: felelősségteljes kezelés és szigorúbb szabályozás
A TT Club hangsúlyozza, hogy minden résztvevőnek – a rakományfeladótól a szállítóig – fokozott figyelmet kell fordítania a rakományok biztonságos kezelésére a teljes szállítási folyamat során. A megfelelő osztályozás, csomagolás és pontos bejelentés nemcsak a hajótüzek megelőzésében játszik szerepet, hanem a környezeti és emberi katasztrófák elkerülésében is kritikus fontosságú.
Az iparági szereplőknek össze kell fogniuk annak érdekében, hogy a rakományokkal kapcsolatos kockázatok minimalizálhatók legyenek, és elkerülhetővé váljanak az olyan viharok, amelyek emberéleteket és vagyonokat veszélyeztetnek.
Ha a tengeren történnek balesetek, azok különösen súlyos következményekkel járhatnak, amint azt a Maersk Frankfurt esetében is láthattuk. Ebben az incidensben egy legénységi tag életét vesztette, a tűz napokig tartott, és a hajó hosszú ideig mentőhajók kíséretében vesztegelt a tengeren.
A tengeri szállítás során évente rengeteg veszélyes árut szállítanak, de a pontos mennyiséget nehéz megbecsülni. Ennek oka a gyakori hibás vagy hiányos rakománybejelentések, amelyek megnehezítik a veszélyes áruk felmérését és megfelelő kezelését. Részben az ilyen pontatlan bejelentések miatt módosította a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) 2022-ben a teherszállító egységek ellenőrzési programjainak végrehajtására vonatkozó iránymutatásokat. Az IMO arra ösztönözte a kormányokat, hogy a rakomány bejelentett típusától függetlenül minden szállítási egységet vizsgáljanak meg, ezáltal növelve a biztonságot.