Közel kétmilliárd forintnál tartanak a júniusi viharkárok
2018.06.18
Június elsõ felének idõjárása országszerte nagy károkat okozott: a biztosítókhoz a hétvégéig 18,5 ezer bejelentés érkezett, ezek nyomán a kárigények becsült összegei megközelítik a kétmilliárd forintot. A kárrendezés, mint a korábbi hasonlóan viharos idõszakokban, most is gyors és a legtöbb esetben rutinszerû. Ezt igazolja vissza az a friss felmérés, amely szerint a lakásbiztosítással rendelkezõk közel 90 százaléka elégedett a kapott szolgáltatással, tette közzé a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

A június 1-15 közötti idõszakban a biztosítók a kárbejelentések nyomán 1,914 milliárd különítettek el kárrendezésre, illetve fizettek máris ki. (Több biztosító az elkövetkezõ napokban újabb bejelentésekre számít az elmúlt hetekkel összefüggésben, a károk nagysága tehát még tovább is nõhet.) Tavaly a társaságok a május-augusztus közötti (egyébként gyakori idõjárási anomáliákkal sújtott) kiemelt idõszakban összesen közel hatmilliárd forintot fordítottak a lakásbiztosítással rendelkezõ ingatlantulajdonosok kártalanítására. Elmondható tehát, hogy idén igen intenzíven indult a nyári viharszezon.

A több mint tizenötezer bejelentés területileg elég szétszórt. A fõváros és Pest megye térsége most is – mint általában - kiemelten szerepel a listán, (egyrészt mert sûrûn lakott, másrészt mert magas a biztosítással rendelkezõk aránya), e mellett az elmúlt napokban Bács-Kiskunt, Baranyát, Vas megyét érte a legtöbb kár, de kijutott a június eleji ítéletidõbõl Hajdú-Biharnak, Jász-Nagykun-Szolnoknak és Csongrádnak is. 

A legtöbb bejelentés a helyenként özönvízszerû esõzés nyomán keletkezett – plafon és pince – beázásokhoz kapcsolódik. Gyakoriak a viharkárok, amikor pl. az erõs szél megbontotta a tetõszerkezetet vagy fák dõltek épületekre. A június eleji viharok feltûnõen sok villámlással párosultak, ezek indukciós hatása is jelentõs károkat okozott – a hirtelen megnövekedett hálózati feszültség elektromos berendezéseket tett tönkre. Illetve a lakossági bejelentésekben számottevõ volt a jégkár is – a mezõgazdasági jégverés számbavétele még tart. Az átlagkifizetések egyes társaságoknál elérik a százharmincezer forintot.

A viharok pusztításai utáni órákban gyakran túlterheltek a biztosítók telefonvonalai – sokan elfelejtik, hogy interneten is megtehetik bejelentésüket. A társaságok igyekeznek 72 órán belül reagálni a bejelentésekre, szükség esetén a koncentráltan károsodott térségekbe máshonnan is átcsoportosítják kárbecslõiket. A kisebb összegû károk bejelentõi azt tapasztalhatják, hogy már néhány nap alatt is rendezik igényeiket.

Az eljárásokkal kapcsolatos elégedettségrõl tanúskodik az a felmérés, amelyet a MABISZ megbízásából a Századvég készített április 20 és május 6 között. A telefonos reprezentatív kutatás 1102 megkérdezettje közül 832-en rendelkeztek lakásbiztosítással és 315 fõnek volt lakásbiztosítási káreseménye az elmúlt öt évben, (A felmérésben résztvevõk között lakásbiztosítással rendelkezõk 75,5 százalékos aránya jól tükrözi a tényleges helyzetet, hiszen Magyarországon a 4,4 millió ingatlantulajdonos több mint 73 százalékának van lakásbiztosítása.)

A megkérdezetti kör 89,4 százaléka volt teljes mértékben vagy inkább elégedett biztosítója kapcsolattartási módjával, minõségével, gyakoriságával, 87 százaléka a szerzõdési feltételek betartásával. A károsultak körében pedig 78 százalék volt elégedett a kapott összeggel és 82 százalék a szolgáltatás teljesítésének határidejével.

Arra a kérdésre, hogy váltott-e biztosítót az elmúlt öt évben, 14,8 százalék felelt igennel. (Bankok esetében a váltók aránya hasonló, 18 százalék.) Kitartásuk fõ okaként pedig 79,6 százalékuk azt jelölte meg, hogy elégedett a jelenlegi biztosítójával.