Az új brit kormány azt állítja, hogy csökkenteni fogja az autóbiztosítási díjakat
2024.10.17

Az ágazati szakértők szerint az Egyesült Királyság kormánya csökkentheti a kárigények költségeit a gépjármű-biztosítások árainak csökkentése érdekében. A Munkáspárt, amely a felmérések szerint megnyeri az általános választásokat, ígéretet tett arra, hogy a gépjárművezetők támogatását a gépjármű-biztosítások növekvő költségeinek kezelésével kívánja biztosítani.

Louise Haigh munkáspárti képviselő, árnyék közlekedési miniszter a The Mirrornak azt mondta, hogy a Financial Conduct Authority-nek és a Verseny- és Piacfelügyeletnek kellene vizsgálnia az iparágat - derül ki az S&P Global jelentéséből.

Az új kormány egyik lehetséges intézkedése a személyi sérüléses gépjármű-felelősségbiztosítások kedvezményének, az úgynevezett Ogden-aránynak az emelése - javasolta Graeme Trudgill, a brit biztosítási alkuszok szövetségének vezérigazgatója.

Ez az arány - amelyet Angliában és Walesben a Lord Chancellor, a kormányzati kabinet magas rangú tagja határoz meg - dönti el, hogy a biztosítók mennyivel módosíthatják a súlyos sérülést szenvedett károsultaknak fizetett összegeket, hogy figyelembe vegyék a károsultaknak a kifizetések befektetéséből származó hozamát.

A diszkontráta 2017 óta negatív számokban van, részben az akkori alacsony kamatlábak miatt, ami azt jelenti, hogy a biztosítóknak a megítéltnél többet kell kifizetniük, nem pedig kevesebbet. A diszkontráta jelenleg Angliában és Walesben negatív 0,25%, Skóciában negatív 0,75%, Észak-Írországban pedig negatív 1,5%.

Az autóbiztosítási ráta által a kárigényekre gyakorolt különbség abszolút óriási, és a súlyosabb kárigények esetében akár több millió fontra is rúghat. A tervek szerint 2024-ben felülvizsgálják, és az Igazságügyi Minisztérium dolgozik a folyamaton, de ezt prioritásként kell kezelni. Ott változásnak kell bekövetkeznie, ha változást akarnak a díjakban.

Egy másik terület, amelyre figyelmet lehetne fordítani, a kárrendezési társaságokra vonatkozó üzletviteli szabályok lehetnek. Nem volt követelmény, hogy a költségeket ésszerű, méltányos szinten próbálják tartani.

A Brit Biztosítók Szövetségének statisztikái szerint a járműjavítási költségek 31%-kal, az ideiglenes pótjárművek biztosításának költségei pedig 35%-kal nőttek 2023-ban 2022-hez képest.

Autóbaleset esetén a vétlen sofőr biztosítója fizeti a kárigényeket, majd a vétlen sofőr biztosítójától kér kártérítést. Ezekben a helyzetekben a vétlen sofőr biztosítója általában engedékenyebb a kárigények költségellenőrzésével kapcsolatban, mint amikor a költségeket maga fedezi. A biztosítók tisztában vannak az ezzel a gyakorlattal kapcsolatos problémákkal, de a versenyképesség megőrzése érdekében továbbra is alkalmazzák.

A WTW/Confused árindexe szerint a teljes körű személygépkocsi-biztosítások átlagára 2023 negyedik negyedévében elérte a 995 fontot, ami 58%-os növekedést jelent a 2022 azonos negyedévi 629 fonthoz képest.

A növekedés az energia, a munkaerő, a járműalkatrészek és a használt autók árának emelkedése miatt megnövekedett kárigényköltségekből adódott, amelyet a gazdasági infláció és a részben az orosz-ukrán háború okozta ellátási lánc problémái okoztak.

A magasabb kárigényköltségek a biztosítók gépjármű-felelősségbiztosítási nyereségére is hatással voltak. A Bank of England adatai azt mutatják, hogy a brit biztosítók kombinált mutatója a gépjármű-felelősségbiztosítási és egyéb gépjármű-szakágak esetében 2022 és 2023 minden negyedévében meghaladta a 100%-os nyereségességi küszöböt, ami kockázatvállalási veszteséget jelez.

A 2023-as jelentős áremelkedés annak ellenére következett be, hogy 2022-ben emelkedtek a kárkifizetési költségek. Ehhez a tendenciához hozzájárultak a Financial Conduct Authority új általános biztosítási árképzési szabályai, amelyek megtiltották a biztosítóknak, hogy az új ügyfeleknek alacsonyabb árakat kínáljanak, miközben a megújuló ügyfelek számára emelték azokat.

Az Egyesült Királyságban a személygépkocsi-felelősségbiztosítások árversenye rendkívül versenyképes, főként az árösszehasonlító weboldalak hatásának köszönhetően. Az alacsonyabb kárigényköltségeknek az ügyfelek számára alacsonyabb árakat kell eredményezniük.

A gépjármű-biztosítási árak gyors emelkedése lassulhat. A WTW/Confused árindex szerint 2024 első negyedévében az előző negyedévhez képest 5%-kal csökkentek az árak.

A biztosítók úgy vélik, hogy többnyire kiigazították árazásukat, feltételezve, hogy az infláció változatlan marad. A legtöbb biztosító idén enyhén emelni fogja az árakat, hogy megőrizze a kárinflációval szembeni árrését.

A biztosítók óvatosak az árcsökkentéssel kapcsolatban az infláció és a kárigényköltségek hirtelen kiugrásának kockázata miatt, ami arra kényszerítheti őket, hogy ismét felfelé módosítsák az árakat.

A személyi gépjármű-biztosításokon túl a londoni nemzetközi biztosítási piac - beleértve a Lloyd's-t, a londoni vállalati piacot és a brókereket - is várakozásokkal tekint az új kormány elé.