Tényleg csak ennyit futott az autó!?
1970.01.01
A külföldrõl, döntõen a német nyelvterületekrõl behozott autók harmadában vagy akár felében is vissza lehet tekerve a kilométeróra. Ez igaz sajnos még a pedánsnak gondolt németországi jármûvek esetén is! Az EU most szigorúbban büntetné ezt az elterjedt csalásmódot, és tervezik, hogy központi, meghamisíthatatlan kilométeróra nyilvántartást vezetnek be. Az autóhitel hiába lett olcsóbb, a személyi kölcsön hiába jobb ma, mint régen, nem járunk jól, ha vásárláskor a kilométer futással átvernek bennünket - Bankkalkulátor.hu

Hm. Igen-igen, a bizalom. Ez a leglényegesebb pont a kereskedelemben, különösen, ha olyan drágább vagyontárgyról van szó, mint mondjuk egy autó. Sajnos a kereskedõk többsége számára a bizalomnál is fontosabb a pénz, a bevétel, és fõképp a fennmaradás a versenyben. Csakhogy sajnos a tisztességes kereskedõ, az autós szakmában óriási hátrányból indul.

Miért? Mert egyes becslések szerint a kilométeróra visszatekergetési „össznépi játék” a külföldrõl behozott autók esetén 30-50 százalékos is lehet, ami – valljuk meg – döbbenetes érték. Mert, ha száz autóból 30-50-nél csalnak a futásteljesítménnyel, akkor bizony óriási hátrányba kerül az a kereskedõ, aki tisztességesen próbál mondjuk egy 200-300 ezer kilométert futott középkategóriás, 8-10 éves, ám amúgy szép állapotú jármûvet értékesíteni.

Közel másfél millió autót kínálnak
Ezt a hátrányt csak tovább fokozza az internet, hiszen az emberek többsége az ár és a futásteljesítmény alapján vadászik a használt-autó piacon. Ami pedig hatalmas, hiszen például a mi Hasznaltauto.hu oldalunknak megfelelõ, német Mobile.de portálon nyár elején 1,43 millió használtautót hirdettek eladásra! Sõt, ha csak mondjuk Volkswageneket keresünk, akkor is 271 ezer eladó autó közül válogathatunk. Ilyen kínálat mellett pedig nyilván lehetetlenség kitûnnie azon kereskedõknek, akik nem „tekergetik a kilométerórákat”. Ez ráadásul egy filléres kábel és egy szoftver segítségével egy gyakorlott embernek mindössze pár percet vesz igénybe, miközben több százezer forintot lehet vele keresni. Használt autók olcsón, használt autók németországból – ha ilyen hirdetéseket látunk, legyünk tehát nagyon óvatosak és szakértõ jelenlétében menjünk autós szemlére, akkor is ha a zsebünkben lapul már a vételre szánt összeg, vagy egy jó személyi hitel, autóhitel ajánlatot kaptunk.

Az „össznépi tekergetés” tehát azt jelenti, hogy 200 ezer kilométer feletti jármûveknél egyszerûen nem is találkozik szinte senki a hirdetéssel, ha amúgy egy szép, megkímélt, viszonylag sokat érõ autóról van szó.

Autóhitel kalkulátor oldalunkért kattintson!

Autóhitel kalkulátor
Nyilván a vevõket sem ejtették a fejükre, ott vannak a digitális szervizkönyvek, amelybõl látható, hogy mikor, hány kilométernél volt az legutóbbi pár olajcsere, amelybõl könnyen kikövetkeztethetõ a csalás, még akkor is, ha mondjuk 160 ezerrõl 141 ezerre tekerik az órát, a legutóbbi olajcsere dátumának nem ellentmondva. Lehet, hogy jó lenne egy autós kiegészítõ biztosítás erre az esetre is...

Az autózás védelmében lép az Európai Parlament
A kilométeróra tekergetéssel nem csak a vásárlót károsítják meg, de súlyosan veszélyeztetik a közúti biztonságot és szennyezik is a környezetet – hívja fel a figyelmet az Európai Parlament (EP). E csalásokkal jellemzõen fél-másfél millió forint közötti összeggel növelik jogellenesen egy-egy használt autó árát.

A becslések szerint ez összeurópai szinten 6-10 milliárd eurós (hozzávetõleg 1800-3000 milliárd forintos) kárt okoz. Az EP-képviselõk most hatékony fellépést sürgetnek, és nemrég szavaztak a kilométeróra-csalásokkal foglalkozó jelentésrõl.

Miközben – mint szó volt róla – a nemzetközi viszonylatban behozott autók 30-50 százaléka érintett, ám egy-egy országon belül az értékesítéseknél ez mindössze 5-12 százalék. Igaz rengeteg a felderítetlen ügy, így nem is lehet pontos becslést adni. Nálunk a szakértõk szerint 15-50 százalék közt lehet a kilométeróra visszaállítással eladott használt autó.

Bûncselekmény lesz!
Az EP az unió teljes területén bûncselekménnyé nyilvánítaná a kilométer-számlálót érintõ csalásokat. Jelenleg 25 tagország lép fel ellenük, ám a szankciók változók: Magyarországon például éppen öt esztendeje önálló bûncselekmény a kilométerórák manipulálása, a büntetés legfeljebb egy év szabadságvesztés lehet.

A szankciók mellett az adatbázis segíthet még: az uniós parlament azt is javasolja, hogy egységes európai adatbázist hozzanak létre. Mégpedig a holland „Nationale AutoPas” és a belga „Car-Pass” mintájára. Ebben a hatalmas uniós központi adatbázisban az összes európai unióban forgalomba helyezett autó kilométeradatait gyûjtenék. Emellett a mûszaki vizsgák során is leolvasnák a kilométerórát.

Jönnek a blokklánc alapú kilométer-számlálók?
A gyártókat közben ösztönöznék, hogy olyan csalást akadályozó, modern technológiákkal lássák el a gépjármûveket, mint például a Bitcoin mögött álló blokkláncon alapuló kilométeróra. Ez a szerkezet lényegében hamisíthatatlan megoldást jelentene. Ám a technológia még új, így két-három évet bizonyosan kell várni arra, hogy elkezdjenek terjedni ezek a megoldások, és végre elkezdjen alaposan fehéredni ez a terület. Bár lehet, hogy akkor a kis futással megtörött roncsok kilométeróráit fogják beépíteni az autókba. Ki tudja...

2018. június 27.
szerda
Elõzõ hír
Hogyan utazzunk olcsón külföldre