![](https://mabisz.hu/szemle/wp-content/uploads/szemle/img-8197.png)
A Magyar Nemzeti Bank hivatalból fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott a Budapest Hitel- és Fejlesztési Bank Zrt.-nél (Budapest Bank), amelyben vizsgálta, hogy a bank hitelkártyáit érintõ ügyfélmegtartó és használatösztönzõ programjának kereskedelmi gyakorlata megfelel-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló jogszabálynak (Fttv.).
A 2014. június 19-tõl 2017. június 18-ig terjedõ idõszakot áttekintõ jegybanki ellenõrzés megállapította, hogy a bank a hitelkártya-szerzõdésük megszüntetését kezdeményezõ ügyfeleket a kártya megtartására, további használatra ösztönzõ ajánlatokkal kereste meg. Ha a fogyasztó vállalta, hogy eláll felmondási szándékától, úgy a bank az ügyfélmegtartó program keretében – meghatározott kártyaforgalom teljesülése esetén – pénzvisszatérítést (pl. késedelmi díj, a vásárlási összeg meghatározott része), díjelengedést (pl. éves kártyadíj), illetve egyéb kedvezményeket biztosított számukra.
Az ellenõrzés ugyanakkor feltárta, hogy a bank több esetben nem vagy nem a vállalt összegben, illetve határidõn belül, számos alkalommal pedig csak panasztételt követõen írta jóvá az ajánlatban szereplõ kedvezményt, noha a fogyasztó a szükséges pénzügyi feltételeket teljesítette. A bank emellett megtévesztõ módon olyan ügyfeleket is megkeresett ajánlatával, akik a kedvezmény feltételeinek a hirdetményben foglalt kitételek szerint nem feleltek meg.
Az MNB megállapította, hogy a Budapest Bank a hitelkártya használatára ösztönzõ promóciója során tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mivel a kedvezmények népszerûsítésével és elérhetõségével kapcsolatos megtévesztõ gyakorlata alkalmas volt arra, hogy a fogyasztókat befolyásolja, akik így – korábbi elhatározásukat megváltoztatva – a hitelkártya megtartása és további használata mellett dönthettek.
A jogsértés miatt az MNB határozatában 7,5 millió forint bírságot szabott ki a Budapest Bankkal szemben, egyúttal kötelezte a vizsgált tevékenységét támogató folyamatainak és belsõ kontrolljainak olyan kialakítására, illetve megerõsítésére, amely révén biztosítható, hogy – a fogyasztóvédelmi jogszabályokkal összhangban – ajánlataival csak az igénybevételre jogosult fogyasztókat keresse meg, továbbá a kedvezményeket a vállalt feltételek szerint teljesítse. A jegybank enyhítõ körülményként értékelte, hogy a hitelintézet már az eljárás alatt megkezdte az ügyfélmegtartó program felülvizsgálatát, s az elmaradt kedvezmények jóváírását is.