Az Egyesült Királyságban év végén új rekordot döntöttek az elektromos járművek (EV) eladásai: a New AutoMotive legfrissebb statisztikái szerint az összes regisztrált autó több mint 25 százaléka EV volt.
A legfrissebb adatok azt jelentik, hogy az országban az EV-eladások már a negyedik egymást követő hónapban tartották a piaci részesedés több mint 20 százalékát - ez szintén rekordot jelent - számolt be a Transport and Energy.
„Az év végi rekord EV regisztrációs adatok - több mint 50%-os növekedés 2023. novemberhez képest - azt mutatják, hogy a fogyasztók megdöntik azt a mítoszt, hogy az EV eladások visszaesnek. A ZEV-kötelezettség működik, és egyre több vásárló ismeri fel az elektromos autók hi-tech értékét és alacsonyabb üzemeltetési költségeit” - mondta Quentin Willson, az EVUK tanácsadó testületének tagja és a FairCharge alapítója, amint arról a Transport and Energy beszámolt.
A gázüzemű autók értékesítése Nagy-Britanniában rekordalacsony szintre esett, mivel a gyártók a szigorú EV-célok teljesítése érdekében takarékoskodnak a készletekkel - számolt be a The Telegraph.
A múlt hónapban az új autók eladásának mindössze 29 százaléka volt fosszilis üzemanyaggal működő jármű - derül ki a New Automotive által a regisztrációkról készített elemzésből -, ami az előző évi 42 százalékhoz képest csökkenést jelent.
Az Auto Trader szerint a benzinüzemű autók 2024-ben tetőztek, mielőtt végleges hanyatlásnak indulnának. Az Auto Trader előrejelzése szerint a fosszilis üzemanyaggal működő járművek száma a következő évtizedben 18,7 millióról 11,1 millióra csökken majd.
„A benzines csúcspont valódi mérföldkő az Egyesült Királyság számára. A következő évtizedben szeizmikus változást várunk a brit autózásban, ahogy a benzines autók száma közel felére csökken, és az elektromos járművek sokkal nagyobb arányban veszik át a részüket” - mondta Ian Plummer, az Auto Trader kereskedelmi igazgatója, amint arról a Transport and Energy beszámolt.
Eközben az EV-k száma várhatóan 1,25 millióról 13,7 millióra emelkedik - írja a The Telegraph.
A nagy piaci változást a kormányzati „ZEV-mandátumok” - jogilag kikényszerített EV-eladási célok - ösztönzik, amelyek arra kényszerítik a gyártókat és a járművezetőket, hogy áttérjenek az EV-kre.
A szabályok szerint 2024-ben az autóeladások 22 százalékának elektromosnak kellett lennie, ami 2025-re 28 százalékra emelkedik majd, és az évtized végére az éves növekedés elérheti a 80 százalékot.
Azokat a gyártókat, amelyek túllépik a benzinüzemű autók eladási határát, járművenként akár 15 000 fontos bírsággal is sújthatják, bár itt vannak rugalmassági lehetőségek, például a szénhitelek kereskedelme.
Egyes gyártók - köztük a Ford, a Nissan és a Stellantis - szerint a szabályok túl szigorúak, mivel a fogyasztói kereslet nem olyan erős, mint várták, és az elektromos autók árai továbbra is elriasztják az autósok egy részét.
A gyártók arra ösztönzik a minisztereket, hogy vagy enyhítsék a követelményeket, vagy pedig fogyasztói ösztönzőkkel növeljék az EV-keresletet.