A Norvég Útügyi Szövetség (OFV) új adatai szerint 2024-ben a Norvégiában eladott új járművek közel 90%-a elektromos meghajtású.
Az adatokból kiderült, hogy a 2024-ben értékesített új autók 88,9%-a teljesen elektromos, szemben a 2023-as 82,4%-os EV-értékesítéssel - jelentette a Reuters. Ahogy a BBC is beszámolt róla, 2024-ben az eladások egyes hónapjaiban az eladott autók akár 98%-a is teljesen elektromos volt.
A Norvég Elektromos Járművek Szövetsége (NEVA) szerint tavaly a két legkelendőbb személyautó között volt a Tesla Model Y és a Tesla Model 3 Norvégiában. A további topmodellek közé tartozott a Volvo EX30, a Volkswagen ID.4, a Toyota bZ4X, a Skoda Enyaq, a Nissan Ariya, a Volkswagen ID.3, az Audi Q4 e-tron és a Hyundai Kona electric.
„Norvégia lesz az első ország a világon, amely nagyjából eltörli a benzin- és dízelmotoros autókat az új autók piacáról” - mondta Christina Bu, a NEVA főtitkára.
Az átállást olyan márkakereskedések segítik, mint a Norvégiában több mint 75 éve működő Harald A. Møller. A márkakereskedés nemrég minden gázüzemű személygépkocsit eltávolított a bemutatóterméből az elektromos járművek javára - számolt be róla a BBC.
„Úgy gondoljuk, hogy helytelen azt tanácsolni egy ma ide érkező ügyfélnek, hogy vegyen egy ICE [belső égésű motoros] autót, mert a jövő az elektromos autóké” - mondta Ulf Tore Hekneby, a Harald A. Møller vezérigazgatója a BBC-nek.
2024 szeptemberében az elektromos járművek először haladják meg a benzinüzemű autók számát Norvégiában, amely egyben az első ország a világon, ahol ez megtörtént. Ekkor már 754 303 autó volt teljesen elektromos, míg 753 905 gázüzemű.
A NEVA szerint 2024-re a teljesen elektromos személygépkocsik száma Norvégiában elérte a 788 836-ot, míg az elektromos hajtású könnyű haszongépjárművek száma 36 984-et.
Miközben más országok növelik az eladott elektromos járművek számát, még mindig messze elmaradnak a Norvégiában elért haladás mögött. Az Egyesült Királyságban például 2024 novemberében rekordot döntött az elektromos járművek aránya az összes új autó eladásában: az elektromos járművek a hónapban az összes forgalomba helyezett autó mintegy 25%-át tették ki.
A Reuters szerint az EV-k 2024-től az Egyesült Államokban a teljes járműértékesítés mindössze 8%-át teszik ki, a hibrid járművek iránt egyelőre nagyobb a kereslet a teljesen elektromos járművekhez képest. A szakértők attól is tartanak, hogy az EV-k iránti érdeklődés visszaeshet, ha a megválasztott elnök, Donald Trump megszünteti az elektromos járművek adókedvezményeit.
„Ha elveszik az autó iránti valódi keresletet, és megszüntetik a 7500 dolláros kedvezményt… az tényleg megváltoztatja, hogy ki akarja és hogyan vásárolja meg őket. Szóval erre készülünk” - mondta David Christ, a Toyota észak-amerikai értékesítési és marketing vezetője a Reutersnek.
Ehhez képest Norvégia célja, hogy 2025-ben már károsanyag-kibocsátásmentes autóparkkal rendelkezzen, és minden járművet akkumulátorral vagy hidrogénnel üzemeltessen. A Visit Norway szerint az ország EV-támogatásokat, az EV-k számára olcsóbb parkolási lehetőségeket, a busz- és taxisávokhoz való fokozott hozzáférést, valamint erős töltési infrastruktúrát kínál, beleértve több mint 3000 nyilvános töltőállomást és több mint 7750 gyorstöltőt. Továbbá Norvégia a benzin- és dízelüzemű járművek vásárlását sokkal magasabb adókulccsal adóztatja, hogy ezzel is ösztönözze az EV-k vásárlását és használatát.