Aggasztóan sok üzleti titokhoz fér hozzá az adóhivatal az online számlázási rendszerrel
2018.08.14
Egyre több érzékeny adathoz jut hozzá a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Az állami hatóság a hónap elején indult online számlázási rendszerben olyan adatokat tárol a cégekrõl, amelyek alapján fel lehet térképezni, hogy egy vállalkozás kivel üzletel, milyen áron adja a termékeit, mikor és mekkora kedvezményt biztosít a termékei vagy szolgáltatásai után – írja a G7.

Ha ezek az adatok illetéktelen kezekbe jutnak, vagy éppen a konkurens cég birtokába, esetleg egy NER-közeli, államilag kivételezett vállalkozó kezébe, amely egy új ágazatban kezdene üzletelni, az érzékenyen érintené az adott cég üzleti helyzetét. Ráadásul volt már példa arra, hogy a NAV véletlenül az összes rábízott adatot hozzáférhetõvé tette a rendszer összes résztvevõje számára.
A NAV a G7 kérdésére megerõsítette, hogy harmadik féllel, például az informatikai rendszer fejlesztõjével sem osztja meg a feltöltött adatokat, mivel azok adótitoknak minõsülnek. Az adóhivatal az adatokat az online számla rendszer saját adatbázisában tárolja, majd átkerülnek az adatok NAV adattárházába is. „Az adatokról a belsõ szabályoknak megfelelõen biztonsági mentés készül” - közölte a hivatal.
Az online feltöltött számlákról a NAV nagyon részletes információkhoz juthat egy adott cég üzleti mûködésérõl. Mindezek közül kiemelkednek az olyan konkrét, egy vállalkozás üzleti modelljét is megvilágító adatok, mint a másik cég felé kiszámlázott termékek vagy szolgáltatások egységára, az adott cégnek adott kedvezmény mértéke.
A NAV szerint az adóhivatalhoz alapvetõen az áfatörvény által kötelezõként elõírt adatok érkeznek az online számla rendszeren keresztül. Az adóhivatal azt is elmondta a portál kérdésére, hogy nem minden alkalommal kell ezeket az adatokat megadni, csak akkor, ha relevánsak az adott számla szempontjából. Ezen felül az adózó saját döntése alapján határozhat úgy, hogy a kötelezõnél több adatot ad meg.
Az online számlarendszer július 1-jén indult, a kormány az áfacsalások visszaszorításával magyarázta a bevezetést. A cégeknek a százezer forintnál nagyobb összegû adót tartalmazó számlákat kell az online rendszerbe feltölteni. Ezek olyan számlák, amelyeket a cégek egymás számára állítanak ki (B2B).
Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary vezérigazgatója szerint nem kell aggódni az adóhivatalnál felhalmozódó információk miatt. Az adóhivatal rengeteg adatbázissal bõvítette eszköztárát az utóbbi években, az online pénztárgépek és a közúti áruforgalom ellenõrzõ rendszer (ekáer) mellett az online számlarendszert is használhatja majd arra a NAV, hogy a big data eszközökkel problémákat keressen, és hatékonyabbá váljon.

Kalocsai szerint a közbeszéd szintjén ugyan felmerülhetnek az adatokkal kapcsolatos aggályok, de az „nagyon durva lenne, ha illetéktelen személyek kezébe kerülnének ezek az adatok. Én ettõl azért nem tartok.” A szakember emlékeztetett az ekáer bevezetésével kapcsolatos aggodalmakra. Akkor is errõl cikkezett a sajtó, hogy az ekáer rendszerbe is olyan érzékeny adatokat kell feltölteniük a cégeknek, amelyek üzleti titkokat képeznek.

A bevezetés alatt ugyan volt egy eset, amikor a rendszer használói számára az összes adat elérhetõvé vált, de ezt a NAV gyorsan orvosolta is. „A világ abba az irányba halad, hogy a lehetõ legtöbb adatszolgáltatás online történjen. Ebben egyébként Magyarország élen jár” - mondta a szakértõ. Ez mondjuk nem csoda, hiszen egy olyan országról van szó, ahol extrém magas, 27 százalékos az áfakulcs, és ez sok vállalkozót csábít adóelkerülésre.