Már négy hitelintézetnél lehet videocseten keresztül ügyféllé válni - Továbbra is bankfiókban nyit számlát a nagy többség
2018.08.21
Egyelõre nem tört át az online számlanyitás a hitelintézeteknél – az új számlát nyitók között csak a fiókhálózattal nem rendelkezõ Gránit Banknál nõtt a lehetõséggel élõk száma – olvasható a Világgazdaság összeállításában.

A pénzmosás elleni törvény módosításával tavaly július óta van lehetõségük az ügyfeleknek arra, hogy személyes megjelenés nélkül, pusztán videobankon keresztül tudjanak számlát nyitni a hitelintézeteknél.
Az elsõ év tapasztalatai arra utalnak, hogy az ügyfelek számára ma még túlságosan új a lehetõség, az online számlanyitások száma nem igazán izmos. E tekintetben tehát azoknak a pénzintézeteknek lehet igazuk, amelyek kivárnak, mielõtt – nem csekély költséggel – megteremtenék az online számlanyitás lehetõségét.
Az egyetlen kivételnek a Gránit Bank tûnik, amelynél bevált ez a mód, ám a pénzintézet esetében fontos korrekciós tényezõ, hogy az ország egyetlen digitális bankjának mindössze két fiókja van, így a személyes ügyintézés lehetõsége igencsak korlátozott. A tavaly június 26-tól kínált VideóBankon keresztül – Hegedûs Éva elnök-vezérigazgató tájékoztatása szerint – tízezernél több lakossági számlát nyitottak az online felületen. Ugyanezen idõszak alatt a hagyományos számlanyitások száma meghaladta a húszezret. A Gránit nemcsak fiókokban, hanem kijáró képviselõk révén is nyitott számlákat.
Az MKB Bank tavaly július 20-án indult el az online számlanyitási szolgáltatásával, amelynek segítségével idén június végéig csaknem 600 számlanyitás történt.
Hetényi Márk vezérigazgató-helyettes tavaly november végén – amikor 250 számlanyitásnál tartottak – arról beszélt, hogy a lehetõség öt bankfiók nyitását teszi szükségtelenné. Vélekedése annak fényében érdekes, hogy a 68 egységbõl álló pénzintézetnél az online számla megjelenése óta 19 900 új számlát nyitottak hagyományos módon.
Az országban harmadikként, 2017. december 14-ével tette lehetõvé ügyfeleinek a videohívásos azonosítással kiegészített online számlanyitást a Takarékbank is, az elsõ online számlanyitásra pedig december 23-án került sor – küldte meg a Világgazdaság kérdésére válaszát a hitelintézet –, és azóta is folyamatosan igénybe veszik a szolgáltatást. Ám arról, hogy mennyien éltek eddig a lehetõséggel, a lap nem kapott pontos tájékoztatást.
Az OTP Bank sem akart adatokat megosztani a Világgazdasággal, de a banknál elvben februártól van lehetõség a videobankos szerzõdéskötésre – más kérdés, hogy a bank honlapján ennek bejelentését csak július végén fedezte fel a sajtó. Így viszont valószínûleg igen kevesen vehették igénybe a szolgáltatást. Az OTP-nél mindazonáltal elmondták: azok az ügyfelek, akik online igényelnek-nyitnak lakossági bankszámlát, egyebekben is az online csatornákat preferálják. Nagyobb arányban használják a bankkártyájukat online vásárlásra, utalásaikat is online végzik, és több csoportos beszedési megbízással is rendelkez¬nek, mint a fiókba látogatók.