300 milliárd forint felett lehet a magán egészségügyi piac
2018.08.28
Ha szakorvosra van szükséged, melyik utat választod? Elmész a háziorvosodhoz, eltöltesz egy fél munkanapot azért, hogy kérj tõle egy beutalót, majd annak birtokában a szakorvosi rendelõben is végigvárod a sorodat, hogy bejuss egy doktorhoz? Vagy egyszerûen keresel egy magánrendelõt, és inkább külön fizetsz, de idõre mehetsz, és gyorsabban végzel? Egyre többen és egyre több esetben gondolkodnak el az utóbbi lehetõségen, ami nagyon szépen látszik a magán-egészségügyi szolgáltatók üzleti eredményein is. A G7 összegyûjtötte ennek a piacnak a 14 legnagyobb forgalmú cégét, és megnézte hogyan teljesítettek tavaly.

A legnagyobbak közül 12-en nemrég eljutottak arra a fejlettségi fokra, hogy Primus néven saját szövetséget alapítottak, és ismereteink szerint ezt a kört csak két olyan társaság egészíti ki, amelyik nem tagja a szövetségnek, de elég nagy: a Medicover és a Dr. Rose. Ez a kör pedig összességében 14 céget jelent.

Egy kivételtõl (Pozitron-Diagnosztika Kft.) eltekintve 2017-ben mindegyik társaság növelni tudta az árbevételét. Az átlagos emelkedés 26,4 százalék volt, ha pedig összeadjuk a 14 cég 2016-os bevételét, és ahhoz képest nézzük meg, hogy mennyi volt a 2017-es összesített növekedés, akkor 15,4 százalékot kapunk. Ugyanezt másképp mondva: a piac krémjének összes árbevétele 42,1 milliárd forintról 48,6 milliárdra nõtt.

Ez azonban csak a jéghegy csúcsa. Szakmai becslések szerint ugyanis ez a közel 50 milliárd forint legfeljebb a 15 százalékát jelenti a teljes piac forgalmának, amely már jóval meghaladhatja a 300 milliárd forintot. A bevétel 85 százaléka továbbra is abban a több ezer kis magánrendelõben csapódik le, ahol jellemzõen az állami egészségügyben dolgozó orvosok viszik a magánpraxisaikat.

Persze a vezetõ magánszolgáltatóknál is ugyanez a helyzet, mert ma is nagyon kevés az olyan orvos, aki csak ezekben az intézetekben dolgozna. Vagyis általában mindenki megtartja az állami állását, és vagy beáll egy nagy magánintézetbe dolgozni, vagy bérel egy kis helyiséget, és maga vág bele a bizniszbe. Ennek természetesen az az oka, hogy az orvosszakmák nagy részében a komolyabb eseteket csak állami intézményi háttérrel lehet ellátni, így az orvosok számára szakmailag fontos az állami köldökzsinór megléte. További tagadhatatlan tényezõ a hálapénz, amely magánpraxisban lényegében nincs, az állami kórházban viszont sok esetben fontos jövedelmi forrás.

Kiss András, a Budai Egészségközpont marketing és értékesítési vezetõje azt mondja, az elmúlt években több olyan változás is történt, amely kedvezõ volt a fejlõdésre. Egyrészt 2012 elejétõl teljesen váratlan módon megnyílt annak a lehetõsége, hogy a munkaadók adómentes juttatásként magán-egészségügyi biztosítást vegyenek a dolgozóiknak. Kellett néhány év, mire a biztosítók kialakították a termékeiket és a nagyobb cégek is rákaptak a lehetõségre, de az áttörés megtörtént, és a munkavállalók megszerzésének, illetve megtartásának fontos eszköze lett a biztosítás. Amint arról korábban írtunk, éppen a fejlõdésnek ezt az egyik fontos lábát teheti tönkre, hogy jövõre (ismét teljesen váratlan fordulatként) megszûnhet a lehetõség.

Van azonban más tartalék is a rendszerben. Önmagában az a kettõsség, hogy a lakosságnál lévõ elkölthetõ pénz mennyisége nõ, és ezzel párhuzamosan az állami egészségügyi ellátásról egyre több rémhír jelenik meg, arra ösztönzi az embereket, hogy baj esetén egyre többször ugorjon be nekik a lehetõség: legalább meg kellene nézni, hogy mennyiért lehet gyorsabb és kényelmesebb szolgáltatást vásárolni. Leitner György, a diagnosztikával foglalkozó Affidea vezérigazgatója azt mondja, náluk a páciensek 10 százaléka jön saját vagy vállalati biztosítással, és 90 százalék még mindig „az utcáról toppan be”, azaz hirtelen szüksége van egy CT- vagy MR-felvételre, és zsebbõl kifizeti az árát. Ez arra utal, hogy a biztosítás esetleges megszûnése után is marad még játéktér a szolgáltatóknak.

A kereslet demográfiai okok miatt is nõ. Egyrészt a népességen belül egyre nagyobb a 65 év felettiek aránya, ami értelemszerûen megdobja a potenciális páciensek számát. Másrészt viszont a fiatalok oldaláról is erõsödik az igény, mert pont õk azok, akik már teljesen másképp gondolkodnak az egészségügyrõl, mint a szüleik. Ez legfõképpen abban mutatkozik meg, hogy a 30 év alatti korosztályban a megelõzés fontossága sokkal hangsúlyosabb. Jobb hírt pedig nem is kaphatna a magánszektor, mert üzleti modelljének egyik legfontosabb eleme, hogy ne (csak) a betegekbõl, hanem az egészséges populációból szerezze a bevételeit. Tipikus esete ennek a menedzserszûrés: ha évente elmész, idõben felismerhetik a problémáidat, de egyben stabil bevételi forrást is biztosítasz a cégeknek.

A kereslet több szempontból is átlépett egy kritikus határt, ami lehetõséget adott az áremelésre, és ez még prosperálóbbá tette a piacot. 

Másrészt a beszélgetõpartnerek egyértelmûen jelezték a G7-nek, hogy a magánrendelõkben megjelentek a középréteg tagjai is. A szokásos ABC kategóriákkal jellemezve (ahol az A a legvagyonosabb réteg) ez azt jelenti, hogy a C1-C2-be tartozó páciensek is gyakran megfordulnak már a magánklinikákon. Ha kell, akkor a család dobja össze a drága mûtét költségét, de már itt tart az állami egészségügybõl való menekülõk stratégiája.

A harmadik fontos hatás, hogy az utóbbi idõben a befektetõk is mozgolódni kezdtek. A piac elérte azt a méretet, ami már a nagyhalak számára is látható, ráadásul a növekedés nagy, és az elérhetõ profit mértéke is megfelelõ.

A Bonitás 2002 Zrt., azaz Csányi Sándor érdekeltségi köre tavaly nyár végén vásárolta meg a Budai Egészségközpont 60 százalékát. Az Affidea nemrég jelentette be, hogy egyesül a Fõnix-Meddel, ezzel megveti a lábát a szektorban szinte kötelezõ egyik alaptevékenységnek számító vállalat-egészségügyi szolgáltatásokban, és mellesleg bevétel alapján átveszi a piacvezetõ pozíciót a laborszolgáltatásokra szakosodott Synlabtól. A Róbert Kórházban pedig egy olyan új befektetõi csoport jelent meg, amely a hírek szerint csak kezdésnek tekinti a lépést, és azt vette a fejébe, hogy nekiáll a szétaprózott piac egybeolvasztásának, vagyis megpróbálja megcélozni a kisebb magánrendelõket is.