Egyre népszerûbb a közösségi futárkodás
2018.09.04
Magyarországra valósággal berobbantak a közösségre építõ autós szolgáltatások: egyre elterjedtebbek a különbözõ telekocsis, illetve közösségi futárkodásra buzdító vállalkozások, amelyek mind internetes alkalmazásokra épülnek és kötik össze egymással a felhasználókat - írja az MTI.

Az KSH adatai szerint Magyarországon körülbelül 3,3-3,4 millió gépjármû van jelenleg forgalomban, vagy ha úgy tetszik, a hazai háztartások 44 százaléka tart otthon legalább egy autót.(1,2) A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a Bosch kérésére elvégzett egy kutatást, amelybõl kiderült, hogy Magyarországon évente átlagosan 16 ezer kilométert autózunk, ami több, mintha Budapestrõl elkocsikáznánk New York-ig, majd jönnénk is vissza.  Igen magas az üzemanyagfogyasztás a magyar piacon: 2017-ben 3 milliárd 469 millió literre nõtt a fogyasztás.

A jelenlegi árakkal számolva az autóként átlagosan 7 literes üzemanyagfogyasztás évente 400 ezer forintnyi költséget jelent. Nem beszélve az olyan egyéb kiadásokról, mint például a kötelezõ felelõsségbiztosítás, a mûszaki vizsga, az autópályamatrica, a teljesítményadó, és akkor még le sem mosattuk a kocsit. Ha mindezt összeszámoljuk, akkor bátran állíthatjuk, hogy egy autót fenntartani alsó hangon félmillió forintot jelent éves viszonylatban. 

A fenti számok ismeretében érthetõ, hogy az autósok miért veszik igénybe a közösségi alapú szolgáltatásokat, amelyek kapcsán csökkenhetik a gépjármûtartásra vonatkozó kiadásaikat. Vegyük példának a közösségi futárkodást. A fuvart vállaló sofõr saját maga szabhatja meg a tarifáját, amibõl a tranzakció során minimális üzemeltetési költséget von le a szolgáltató. Ha egy közösségi futár-szolgáltatásra vállalkozó autós egy éven keresztül csupán napi egyetlen fuvart teljesít, szert tehet olyan mennyiségû bevételre, ami jóval barátibbá teheti a fenntartási költségeit.

Összességében elmondható, hogy a közösségi alapokon történõ autózás, illetve futárkodás egy valós piaci igényt szolgál ki, nem véletlenül válik egyre népszerûbbé. Az csak egy dolog, hogy összehozza az embereket és közösséget épít, de ugyanilyen meghatározó a dolog anyagi haszonnal járó oldala is. Mint kiderült, egy gépjármû esetében nem csak a megvásárlás jelenti a fõ kihívást, hanem annak fenntartása is. Egy éves tömegközlekedési bérlet ára jelentõsen eltörpül egy autó évi minimum félmilliós költségéhez képest.