Lakásbiztosítás: itt is van helye a digitalizációnak
2018.09.07
Egy lakásbiztosítás megkötésénél több tucat kérdést tesznek fel a szolgáltatók a leendõ ügyfélnek, beleértve olyanokat is, amelyekre nehéz a helyszínen azonnal válaszolni. Nyilvánvaló, hogy ha lehetséges volna ezen kérdések némelyikére elõzetesen választ adni a biztosított vagyonról és magáról a fogyasztókról szóló információk alapján, az jelentõsen felgyorsíthatná az igénylési folyamatot. Mindez minimálisra csökkentené a lakástulajdonosok hibázási, ezáltal a csalás lehetõségét, és az árazás pontosságát is növelné.

A személyes adatok felhasználása ugyanakkor ingoványos terület, és az sem egyértelmû, hogy a fogyasztók szívesen bocsátanák rendelkezésre adataikat ilyen célokra. A LexisNexis Risk Solutions éppen ezért felmérést készített mintegy 1500 brit lakástulajdonos körében, hogy miként viszonyulnak meghatározott típusú adataik biztosítók által történõ felhasználásához.

A kutatásból kiderült, hogy számos fogyasztó örülne, ha gyorsabb és könnyebb lenne a lakásbiztosítás kötési folyamat. Arra a kérdésre, hogy a folyamat mely része jelent számukra nehézséget, közel minden harmadik (31%) azt válaszolta, hogy túl sok kérdésre kellett válaszolnia az igénylés során. Az ügyfelek tehát türelmetlenek: 18%-át kifejezetten zavarta, hogy a biztosító olyan adatot kér, amivel szerinte már rendelkeznie kellene a szolgáltatónak.

Forrás: LexisNexis Risk Solutions

Tízbõl több mint nyolc fogyasztó úgy véli, hogy bizonyos adatok elõzetes kitöltése – úgy mint a lakás típusa, építésének éve, az emeletek, szobák száma - megkönnyítené a biztosításkötési folyamatot. A megkérdezettek több mint háromnegyede mondta azt, hogy biztosan (32%), vagy valószínûleg (42%) hajlandó lenne megosztani személyes adatait, lakásadatait, vagy múltbeli lakásbiztosítási kárigényeit a biztosítójával, megkönnyítve ezzel az új biztosításkötési eljárást.

A válaszadók 45%-a szerint az adatbekérés automatizálása ráadásul növelné a fogyasztói élményt a biztosításkötési folyamat során.

A felmérés szerint a fiatalabb fogyasztók sokkal nyitottabbak arra, hogy különféle adatokat, úgy mint a hiteleikhez kapcsolódó, a korábbi biztosítási kárigényeikhez kapcsolódó, vagy a közösségi média tevékenységük alapján kinyerhetõ adataikat felhasználják a biztosítók. A 25-34 év közöttiek 35%-a biztosan hozzájárulna adatai felhasználásához, a 35-54 év közöttieknek azonban csak 22%-a tenne ugyanígy, az 55 év felettieknek pedig mindössze 19%-a. Az eredmény persze nem meglepõ: a fiatalabb generációk sokkal inkább elvárják a gyors, könnyû, digitalizált szerzõdéskötési folyamatot, melynek eléréséhez hajlandóak személyes adataikat megosztani.

Forrás: LexisNexis Risk Solutions

A kutatás kitért a biztosítók oldalára is: õket is megkérdezték, hogy egy ingatlanokhoz, és ügyfelekhez kapcsolódó kiegészítõ információs adatbázis mennyiben könnyítené meg az árazási és szerzõdéskötési folyamatot. A válaszadók 63%-a szerint rendkívül, vagy nagyon hasznos lenne egy ilyen plusz adatbázis.