Eltûnt félszáz új autó a magyar piacról
2018.09.10
Egyik napról a másikra megtizedelõdött az új személyautók kínálata Magyarországon. Néhány modell teljesen eltûnt a piacról, míg más népszerû autókból csak egypár változatot rendelhetnek meg jelenleg a vevõk – írja a Vezess.hu.

Az ok egyszerû: a három éve a világ jármûiparát felforgató dízelbotrány egyik következményeként új, a korábbinál szigorúbb fogyasztás-mérési vizsgálatokon kell átesni minden egyes márka minden egyes jármûvének, csakhogy az új WLTP-szabvány teljesítésérõl egyelõre nincs minden autónak típusbizonyítványa. Márpedig amelyiknek még hiányzik a papír, és ameddig hiányzik, azt szeptember 1-tõl ki kell venni a kínálatból.

A Volkswagen-csoport kínálatából hiányzik szeptember elején a legtöbb olyan autó, amelyet pár hónapja még gond nélkül megrendelhettek a vevõk.
A Porsche Hungária Kft. által Magyarországon forgalmazott személyautók közül a cikk felsorolja azokat, melyeket jelenleg nem lehet megrendelni. A cég kommunikációs igazgatója szerint azonban a helyzet 1-2 héten belül rendezõdni fog. Közel sincs ekkora gond a többi német márkánál, bár a prémium-gyártók meglehetõsen szûkszavúak. 

Akiknél nincs gond

Az immár a francia PSA-csoporthoz tartozó Opelnél (az Insignia GSi megszûnt) nincs átállási probléma, „a személyautó-kínálatunk 100 százaléka elérhetõ”, állította a Vezess.hu kérdésére Dános András szóvivõ. A hasonlóan nyilatkozott Peugeot és a Citroën hazai importõre is.

Saját bevallásuk szerint minden modell rendelhetõ a lap által megkérdezett Renault/Dacia párosnál, valamint az olyan Európán kívül gyártóknál, mint a Toyota/Lexus, a Mazda, és a Hyundai.

Ezekre az autókra kell a legtöbbet várni

Népszerûség és fizikai távolság a gyártól – két ok, ami az új szabványtól teljesen függetlenül sokkal hosszabb várakozási idõ lenyelésére kényszeríti az új személyautót megrendelõket a megszokottnál.

A magyar vevõknek jellemzõen 2-3-4 hónap kell várniuk az elõleg kifizetése után az általuk konfigurált új személyautóra. Több márkánál elõfordul jelenleg, hogy ennél a várakozási idõnél hosszabbat, akár sokkal többet mondanak az értékesítõk a szalonba betérõknek. A számos több olyan márkát is megnevez, ahol 5-7 hónapot is várni kell, de a Hyundai Santa Fe, illetve a Hyundai Ioniq EV esetében egy év is lehet a várakozási idõ a rengeteg megrendelés miatt.

De vannak olyan autók is, amelyek egyáltalán nem rendelhetõk: a jelenlegi Mazda3 és a BMW M3 kifutott, szünetel néhány „alacsony volument képviselõ BMW modellváltozat, és a Mini JCW-modellek” forgalmazása is, elõbbiekre példa az X1 25i xDrive, és a 225i xDrive Active Tourer. A Fordnál egyedül a limitált szériás Mustang Bullitt nem rendelhetõ gyártásból, a Hyundainál a Kona EV, vagyis egy éven belül nincs, nem is lehet rendelni.