Matematikusok a gyalogosok biztonságáért
2018.09.26
A Cardiff University kutatói olyan algoritmusokat fejlesztettek ki, amely sikeresen elõre jelzi egy közúti baleset valószínûségét. Mindez utat nyithat olyan mobilalkalmazások megalkotása elõtt, amely a leggyorsabb útvonal helyett a legbiztonságosabbat számítja ki a gyalogosok számára.

Matematikusok és számítástechnikai szakemberek, kifinomult matematikai algoritmusok segítségével megalkottak egy olyan pontrendszert, amellyel bármely terület biztonságosságát értékelni tudják. Ennek segítségével olyan navigációs mobilalkalmazást is létre lehet hozni, melynek köszönhetõen jelentõsen csökkenhetne a közúti balesetek száma. Évente körülbelül mintegy 1,24 millió halálos közúti baleset következik be, amely így a 8. leggyakoribb halálok világszerte. 

A jelenlegi navigációs alkalmazások, mint amilyen a Google Maps, nem veszik figyelembe a járdák és utak jellemzõit és a hozzájuk kapcsolódó veszélyeket, és csak a leggyorsabb útvonalat képesek megbecsülni. 

Az Accident Analysis and Prevention címû folyóiratban publikált jelentésben a kutatók bemutatták, hogy egy, a területek biztonságosságát értékelõ új rendszer sikeresen megjósolja a közúti balesetek valószínûségét az adott területen. A számítógépes algoritmus számos tényezõt figyelembe vesz, például a keresztezõdések típusát és számát, az egyes utakra vonatkozó sebességkorlátozásokat, és a szabálytalan gyalogosátkelések valószínûségét is. 

A pontozás ezek után automatikusan megtörténik, miután az adott területre vonatkozó nyers adatokat betáplálták. A rendszert eddig 15 brit nagyvárosban tesztelték, melyek közül Liverpoolban találhatóak az értékelés szerint a legkevésbé biztonságos, míg Bath-ban a legbiztonságosabb utak. 

A kutatók úgy vélik, hogy a pontozási rendszer a várostervezõk és fejlesztõk számára is nagyon hasznos lehet, hiszen a városi infrastruktúra változásai jelentõsen befolyásolhatják a közúti biztonságot, például az utak sétálóutcává minõsítése, vagy sebességkorlátozások bevezetése révén. 

A közeljövõben a csapat olyan alkalmazást fejleszt ki, amelyet az emberek a lehetõ legbiztonságosabb útvonal megtervezésére használhatnak.

Hazánkban a személyi sérüléses közlekedési balesetek száma, az 1990-es évek eleji számokhoz képest igen sokat javult. Míg 1990-ben még közel 37 ezer ember sérült meg valamilyen közúti balesetben, több mint 2400-an pedig életüket vesztették, addig 2017-ben ezek a számok rendre 21451-re, illetve 625-re csökkentek. A legbiztonságosabb év 2012 volt, akkor „mindössze” 18979-en sérültek meg valamilyen közúti balesetben.

Forrás: KSH