Új világ köszöntött a magyar alkuszokra
2018.10.02
Számos biztosítási értékesítéssel kapcsolatos szabály változott a közelmúltban: például az érdekkonfliktusokat és a jutalékrendszereket sokkal kifinomultabban kell kezelniük a piaci szereplõknek, hiszen az MNB is ellenõrzi ezeket. Nem kell viszont az ügyféllel közölni az értékesítésért felvett jutalék pontos mértékét, csak a jutalékrendszer mûködését, sõt, tanácsadás sem szükséges minden esetben – számol be a Portfolio.hu a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének konferenciájáról.

Szebelédi Ferenc, az MNB fõosztályvezetõje az érdekkonfliktusokkal kapcsolatosan elmondta, hogy a biztosításközvetítõnek és a biztosítónak értékelnie kell, hogy adódik-e konfliktus akár a szolgáltatók és az ügyfél, akár több ügyfél közt. A biztosítóknak és közvetítõknek írásban követnie kell a potenciális érdekkonfliktusokat. Ha a szereplõknek nincs elég eszköze, mellyel az érdekkonfliktust rendezni tudná, az ügyfelet tájékoztatnia kell a fennálló összeférhetetlenségrõl. Az MNB az érdekkonfliktus felmérésétõl a kiértékelésig nyomon követi majd a folyamatot.

Az ösztönzõrendszereket, jutalékszabályzatokat EU-s és tagállami szinten is számos jogszabály (pl. a Bit.) szabályozza. Az ügyfelet tájékoztatni kell arról, hogy kap-e jutalékot a közvetítõ, de ennek konkrét mértékét nem kell elárulni az ügyfélnek. A javadalmazási rendszert is ellenõrizni kell összeférhetetlenségi szempontból. 

Az etikus életbiztosítási koncepció miatt csökkentek a jutalékok, valódi csepegtetés viszont nem igazán valósult meg továbbra sem. 2019-ben esik vissza a jutalékszint az éves díj 100%-ára. Jutalékelõleg most már nem fizethetõ semmilyen biztosításra, sem jutalékon kívüli egyéb juttatás.
Január 1-tõl lehetséges az alkuszi állomány-átruházás. Az ügyfélnek adódik felmondási joga. Szabálytalanság esetén a felügyelet megtilthatja az átruházást, ilyen adódhat például, ha szankcionált az alkusz, vagy nem elég erõs az állomány átvételére.

Szebelédi beszélt az MNB felügyeleti tapasztalatairól is: többek közt találkoztak adatszolgáltatási hiányosságokkal, képzés nélkül értékesített termékekkel, igényfelmérõ ellenére rossz termék ajánlásával, félretájékoztatással a visszavásárlási feltételekkel kapcsolatosan, illetve panaszkezelési és titoktartási kihágásokkal.

Scheffer Zsolt, a Generali jogásza a tanácsadás és az értékesítés közti különbségekrõl beszélt: a szaktanácsadás célja a biztosítási termék kialakítása és a biztosítóval való kapcsolattartás. A fõ szabály szerint egyébként nem kötelezõ a tanácsadás, kivétel a befektetési célú életbiztosítások esetén és akkor, ha az ügyfél kéri ezt.