Túlságosan bíznak az autósok a vezetõtámogató rendszerekben
2018.10.04
Egyre több autó rendelkezik fejlett vezetõtámogató rendszerekkel (ADAS), melyek képesek többek között a holttér-felderítésre, figyelmeztetik a vezetõt a sávelhagyásra, vagy a ráfutásos ütközésekre. Ezen technológiák közül számos már az alapfelszereltség részét képezi, de sok vezetõ még mindig nincs tisztában az ADAS biztonsági korlátaival – derül ki egy friss kutatásból.

Az amerikai közlekedésbiztonsággal foglalkozó kutatóintézet, az AAA Foundation for Traffic Safety felmérése szerint a holttér-megfigyelõ rendszerrel felszerelt jármûvek vezetõinek közel 80%-a nincsen tisztában a rendszer korlátaival. Tévesen úgy hiszik, hogy a rendszer pontosan felismeri a nagy sebességû jármûveket, a kerékpárosokat és gyalogosokat. Valójában a technológia csak a holttérben közlekedõ autót képes felismerni, a gyalogosok és kerékpárosokat azonban nem képes megbízhatóan érzékelni. Az ADAS-technológiák mûködésével kapcsolatos ismeretek hiánya, illetve az azokra való túlzott támaszkodás halálos baleseteket okozhat az AAA Foundation for Traffic Safety szerint. 

Megfelelõ használat mellett ezek a technológiák képesek az ütközéses balesetek 40%-át, a halálos baleseteknek pedig 30%-át megakadályozni. Az AAA ezért arra sürgeti a jármûvezetõket, hogy alaposan tanulmányozzák autójuk jármûtechnikai funkcióit és azok korlátait. 

Az AAA által megbízott Iowa Egyetem kutatói olyan jármûvezetõket vizsgáltak, akik a közelmúltban vásároltak 2016-os, vagy 2017-es, ADAS-technológiával felszerelt jármûveket. A kutatók értékelték a vezetõk véleményét, ismereteit ezen technológiákkal kapcsolatban. A holttér-megfigyelõ rendszerekkel kapcsolatban 80% nem ismerte a technológia korlátait, illetve tévesen úgy hitte, hogy a rendszer képes a jármû mögötti útszakaszt figyelni.

A ráfutásos ütközésekre figyelmeztetõ, valamint az automatikus vészfékezõ rendszereket a jármûvezetõk közel 40%-a összekeverte. Sokan elõbbirõl úgy hiszik, hogy az vészhelyzet esetén fékez, miközben a technológia csak figyelmeztetõ jelzést küld. Ráadásul egybõl hat jármûtulajdonos nem is tudja, hogy gépkocsija fel van-e szerelve automatikus vészfékkel. 

A holttér-megfigyelõ rendszert, illetve a keresztirányú forgalomra figyelmeztetõ rendszert (RCTA) használó vezetõk mintegy negyede nyilatkozta azt, hogy kizárólag ezen rendszerekre támaszkodik vezetés során, vagyis nem ellenõrzi a fejét elfordítva a forgalmat. A ráfutásos ütközésre, illetve a sávelhagyásra figyelmeztetõ rendszert használók 25%-a jelezte, hogy más feladatokat is végrehajtanak vezetés közben, teljesen megbízva a technológiában. 

A kutatás során azt is értékelték, hogy az ADAS technológiák milyen mértékben képesek csökkenteni az ütközéses baleseteket. Ezek szerint ha minden jármûbe beszerelnék azokat, úgy potenciálisan évente 2,7 millió ütközés, 1,1 millió sérülés és 9500 haláleset válna elkerülhetõvé. 

Az AAA szerint a kutatás rávilágít a jármûvezetõk oktatásának fontosságára a technológiákkal kapcsolatban, ami az autógyártók és kereskedõk feladata is lenne. A megkérdezett autósok mindössze felének ajánlották fel a jármûvásárlás során az ADAS-technológiák ismertetését, közülük 90% élt is a tréning lehetõségével.