Igen meghatározó a szülõi minta az öngondoskodási stratégiák terén: a Groupama megbízásából, az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. által végzett 2018. szeptemberi reprezentatív kutatás eredménye szerint a jelenleg nyugdíjcélú megtakarítással rendelkezõk aránya az átlag lakossághoz képest kétszer nagyobb azok között, akik szüleiktõl is ezt látták. Értékesíthetõ vagyontárgyakat ötször annyian gyûjtenek, de vállalkozás indításába, ingatlanbefektetésbe is legalább háromszor többen vágnak bele, ha otthon is ezt látták.
A megkérdezettek 19 százaléka látta azt szüleitõl, hogy valamilyen pénzügyi termékben tartalékoltak életük során, míg kifejezetten nyugdíjcélú takarékoskodásra 12 százalékuk látott erõfeszítést családi körben.
A nyugdíjra való felkészülés terén a válaszadók 55 százaléka több erõfeszítést várt vagy várna el a saját szüleitõl. Közülük a legtöbben a nyugdíjcélú megtakarításokat hiányolták vagy kevesellték szüleik részérõl: a kritikát megfogalmazók több mint harmada azt mondta, hogy szüleinek több nyugdíjcélú megtakarítással kellett volna, vagy kellene rendelkeznie.
Akiknek az állami nyugdíj mellett más anyagi forrásaik is vannak, kissé jobban élnek. Ezeknek a plusz jövedelmeknek a nagy része, mintegy ötöde nyugdíj melletti munkavégzésbõl származik, de jellemzõ a gyermek általi anyagi támogatás (12 százalék) is. Nyugdíjcélú vagy más megtakarításaikból a mai nyugdíjasok 15 százaléka tudja kiegészíteni jövedelmét.
A kutatás alapján minden negyedik ember (24 százalék) támogatja anyagilag szüleit. Ha azon múlik, a vizsgált korcsoport 54 százaléka még az örökségérõl is lemondana, csak hogy szüleik nyugodt életet biztosíthassanak maguknak. A legnehezebb helyzetben a szendvics generáció tagjai vannak, akiknek felnõtt gyerekeikrõl és szüleikrõl is gondoskodniuk kell egyszerre. A kutatás megmutatta, hogy az érintettek 61 százaléka segíti a már felnõtt, nem tanuló gyermekét is. Ezekben a családokban a legnehezebb elõteremteni az idõs korra félretett pénzt.